- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
293

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Kommentarer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOMMENTARER

flera författare skriver med ena ögat på den
ekonomiskt mera givande amerikanska
marknaden. Det andra är att
bokförlagsverksamheten blir alltmera kommersialiserad som en
följd av de ökade framställningskostnaderna
för böcker, vilket resulterat i
best-sellerspekula-tion och en tendens att avstå från utgivning
av mera svårsålda böcker. Det tredje är den
typ av kritik som kallar sig avancerad och som
stirrat sig blind på det extrema och alltför
medvetet moderna. Mot detta resonemang kan
man invända att den sistnämnda kategorin,
alltså highbrowkritikerna, inte nödvändigt
behöver framstå som litteraturens förförare utan
-— tillsammans med sin krets av supporters —
som en motsvarighet till forna dagars
ekonomiskt besuttna bokälskare och privatlärde.
Om det är sant att alltför många författare
frestas eller tvingas att dagtinga med sitt
konstnärliga samvete för att slå sig fram
ekonomiskt, så är det ju desto betydelsefullare
att det skapas en motvikt häremot genom att
man — om det så skulle vara med fanatisk
ensidighet — uppmuntrar de författare som
strävar i motsatt riktning.

Ungefär samtidigt med denna ledare
förekom i den amerikanska Saturday Review ett
redaktionellt inlägg av Henry Seidel Canby,
som gav uttryck åt en liknande oro över
litteraturens materiella betingelser. Även i
Amerika har framställningskostnaderna för böcker
stigit i alarmerande grad på senaste tid. För
blott några år sedan var det ännu möjligt att
täcka framställningskostnaderna för en bok
genom försäljning av cirka tusen exemplar.
1947 anses siffran ha stigit till femtusen, och
en förläggare har t. o. m. förklarat att han
måste sälja 20 000 exemplar av en bok för att
med nuvarande allmänna omkostnader göra
någon förtjänst att tala om. Detta gäller då
naturligtvis endast nya böcker, om vilkas
försäljning genom bokhandeln man i förväg inte
kan veta något bestämt. Detta kommer, menar

Canby, ofelbart att verka hämmande på de
amerikanska förläggarna i deras val av
manuskript, och restriktionerna kommer att gå ut
inte över den dåliga eller medelmåttiga
skönlitteraturen, som ur kulturell synpunkt kan
undvaras, utan över icke-skönlitterära böcker och
experimenterande eller mera lågmäld
skönlitteratur. Canby anför några exempel på böcker
vilka i en motsvarande situation tidigare kanske
aldrig skulle ha funnit förläggare: Thornton
Wilders "The Bridge of San Luis Rey", Henry
James’ romaner, Isak Dinesens romantiska
berättelser och Thoreaus "Waldén". Ett par av
dessa blev visserligen nästan omedelbart stora
succéer, men hade man kunnat förutse det?

Var ligger lösningen? Uppenbarligen på
produktionsplanet. Kostnaderna i fråga om
material och arbetskraft måste nedbringas eller
nya procedurer uppfinnas. Men de
framställningsmetoder som möjliggjort de billiga
omtrycken är oanvändbara när det gäller nya
böcker, eftersom man inte kan massproducera
en artikel om vars spridning man ingenting
vet på förhand och som i de flesta fall aldrig
kan bli någon massartikel. Man står här inför
ett problem av kulturellt livsavgörande
betydelse, och ju förr alla engagerade parter
kan samlas till en rundabordskonferens desto
bättre, slutar artikelförfattaren.

De amerikanska förläggarna är säkerligen
i allmänhet mera merkantilt inställda än de
svenska, men det faller inte Canby in att
— som när dessa svårigheter här kommer på
tal — lägga huvudansvaret på förläggarnas
profitlystnad. Framställningen av böcker är
underkastad samma ekonomiska lagar som all
annan varuframställning, och det är ungefär
lika kvickt att förebrå förläggaren för att han
försöker driva sin rörelse affärsmässigt som
det vore att fordra av fackföreningarna och
pappersbruken att slå av på sina fordringar
när det gäller så samhällsviktiga ting som
böcker. Georg Svensson

293

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free