- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
416

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj—juni. N:r 5 - Artur Lundkvist: Böcker från Amerika. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARTUR LUNDKVIST

starkt naturalistisk reportagestil. Med effektfull
hänsynslöshet tecknar han en rad profiler och
interiörer från en militärskola i Södern kort
före Förenta staternas inträde i kriget. Bland
de nyinryckta officersämnena riktas först
uppmärksamheten på en otymplig bondson med
avvikande dialekt, en böjelse för att mumla
halvhöga böner och en ovana att väta i sängen
om nätterna. Han får genast namnet Sow-belly
och blir det främsta föremålet för kamraternas
och de överordnades sadism. En litet vårdslös
men klipsk yngling är Marquales, som
författaren väl närmast identifierar sig med. Han
blir invecklad med den äldre, befälsförande
klassen och nödgad att delta i förbjudet
klubbliv och falskspel, vilket renderar honom en
skarp varning. Till den längre komna,
penna-listiskt härdade gruppen hör Jocko de Paris,
en intrigant odåga, son till en rik man som
understöder skolan. Generalen vägrar dock att
ta någon hänsyn till person och bråkstaken blir
avpolletterad.

Boken ger en beklämmande bild av råhet
och brutal självhävdelse under
militärreglementets plåtstela disciplin och
söndagsskolemoralism. Generalen själv verkar universellt
typisk i sitt geometriskt förenklade
uppfattningssätt, sin uppstyltade kaserngårdsretorik
och sina intill stupiditet rigorösa detaljförhör,
även om han inte saknar vilja till rättvisa och
människovärdig behandling. Framställningen
av de unga militärerna växlar mellan bistra
sadistuppgörelser och uppsluppna grotesker,
mellan sofistikerad kvasivetenskaplig jargong
och grövsta rännstensslang. Som reportage
från ett stycke speciell verklighet är det en styv
prestation, men åtskilligt fattas för att boken
skulle kunna betraktas som konst. Författaren
vadar fram i ett överflöd av material, utan att
riktigt kunna bemästra det och pressa det på
dess innebörd.

Hubert Creekmore har återknutit till
litterärt arbete efter flera års tjänstgöring som

marinofficer. Två talangfulla diktsamlingar har
nu följts av en roman, "The Fingers of Night"
(Appleton-Century 1946. $2.75), förlagd till
författarens egen barndomsmiljö i Mississippi.
Den tar upp ett fall av den besynnerliga
livs-förnekelse som "läseriet" så ofta urartar till
inom Amerikas väldiga områden av andlig
efterblivenhet. Farmaren Maben Ellard är
besatt av en puritanism som får honom att
med oresonligt hat förfölja all livsglädje, all
kroppslig naturlighet. Efter att han gripits av
idén att utrota sexualitetens synd omkring sig
har han slagit sin hustru till döds, drivit bort
sin son och med stryk format sin äldsta dotter
till en förkrympt pliktvarelse. Tessié, den yngre
dottern, bär minnet av modern som en levande
protest inom sig, hon smyger sig ut och träffar
en fumlig bondpojke, blir med barn och grips
av skräck för fadern. Förgäves söker hon
andra utvägar innan hon i hemlighet gifter sig
med ynglingen, varpå de brådstörtat flyttar in
som lantarbetare i en stuga. Men fadern har
avtvungit henne ett löfte att inte synda i
äktenskapet (han klänger sig i sitt sexualhat fast
vid tron på fortplantning genom något slags
obefläckad avlelse), och hon dödar barnet när
det fötts. Detta brott med åtföljande straff
framställs som det pris hon måste betala för
att befria sig från fadersterrorn, fadersmakten
inom sig. Det inte minst upprörande är att
terroristen förblir i god tro, stadfäst i sin neuros,
en aktad medborgare och församlingsklippa.
Av denna landsbygdstragedi har Creekmore
format en fast och åskådlig berättelse,
dramatisk i sitt snabba förlopp, inte onödigt nedtryckt
av naturalism utan med inslag av upprorisk
livsglädje mitt i det moraliska skräckväldet.

Robert Bright har med sin roman nummer
två, "The Intraders" (Doubleday 1946. $2.50),
åstadkommit ett intressant verk, moget i sin
människokunskap, kritiskt till sin innebörd,
men onödigt tillspetsat beträffande intrigen.
Inslagen av rivande underhållningsroman är inte

416

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0432.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free