- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
824

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

Sju kvinnliga lyriker

Inez Frank : Havshorisont. Wahlström &
Widstrand 1947. 3:75.

Ella Hillbäck: Världsbild. Bonniers 1947.
4: 50.

BoiJan J: son Liljeson: Tvärsnitt. Wahlström
& Widstrand 1947. 3: 75.

Maja Lindahl-Axland: Orädda ögon.
Norstedts 1947. 4: 75.

Eva Neander: Död idyll. Bonniers 1947.3: 50.

Karin Lyberg: Statyernas leende. Norstedts
1947. 4: 75.

Maria Wine: Feber fötter. Bonniers 1947.4: 75.

Med lätt travestering av titeln på en av
Karin Boyes dikter kunde man kalla Inez
Franks andra diktsamling, "Havshorisont",
för ’Brev från en snäll flicka’. Ännu för tjugu
år sen skulle hennes bildspråk och motiwal
kanske ha ansetts avancerat —- nu är det
långtifrån så, trots att där finns prov på den av
Södergran inaugurerade nietzscheanska
makt-och viljeattityd, som på ett så markant sätt
kommit att prägla många senare diktsamlingar,
både manliga och kvinnliga. Särskilt
påfallande blir uttrycken för en sådan attityd när
det gäller en så feminin konst som Inez Franks,
där det "alltför rara" direkt svär mot det
alltför storslagna. En dikt som heter "Universum"
börjar:

Jag kan höra ljudet av det vita sommarmolnets små

fötter

när det stilla vandrar den blå himlagatan
bortom horisonten. —

I sista raden får man veta att det är
Universum självt som talar. I en annan dikt börjar
varje strof med "Min extas", och sedan skildras
de olika slags maktfullkomligheter med vilka
denna extas är utrustad och utrustar
inne-havarinnan. Men man kan inte ge någon ett
intryck av extas genom att påstå saker om den.
Den måste vara. Och då bortfaller merendels
orden "Min extas" utan att efterlämna saknad.
Attityden sopas bort av verkligheten. Det gäller
också Inez Franks diktning. När hon låter den

magiska attityden vara, när hon blir intim och
lågmäld är hon äkta. "Havshorisont" är en
i grunden inte obegåvad diktsamling av en
skaldinna som behövde finna — eller
återfinna — sig själv. Den pretention som den
här och där är utstofferad med är nämligen
inte osympatisk, bara onödig.

Om man, trots alla böljor och horisonter,
kände sig ha ganska fast fot i Inez Franks
bok, är man däremot ute på rena gungflyt
i Ella Hillbäcks. Av de sju diktsamlingar
som här kommer att recenseras skulle jag vilja
beteckna denna som på en gång den mest
intresseväckande och den mest
otillfredsställande. Och den senare egenskapen är här inte
diametralt motsatt den förra utan direkt
proportionell. Boken både intresserar och irriterar
så mycket mer som man inte tycker sig få ut
nog ur den.

Ella Hillbäck skriver nämligen ett poetiskt
språk som på många punkter kan påminna om
Björlings. Men medan Björling under ett långt
liv hunnit fram till ett slags konsekvens i
svårbegripligheten är det ytterst svårt att få system
i Ella Hillbäcks bild- och tankesprång, t. o. m.
i hennes syntax. Emellertid är skaldinnan
tydligen ute i ett filosofiskt-psykologiskt ärende,
och utan att våga precisera skulle jag vilja
förmoda att den 37 dikter långa,
självbiografiska kosmogoni som inleder och upptar
mer än hälften av boken har med den moderna
medvetenhetskrisen att göra. Vårt
jagmedvetande är halvdött, och vad vårt freudianska
undermedvetna beträffar har det hittills blivit
både över- och undertolkat. "Världsbild" gör
ofta intryck av att vara ett konglomerat av
pejlingar och sonderingar i riktning mot en
mer i nutida mening realistisk
medvetenhetsbild. En dikt i samlingens andra avdelning,
"Så var det sagt i natten", kan vara mycket
förklarande:

I sin egenskap av nattlig kommentator
sade min blick för sig själv:

Det har alltid varit min faiblesse
att se i syne, höra tokigt,
vad är det jag märker mest?

824

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0840.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free