- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVI. 1947 /
845

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

endast, att han varit med då inbördeskriget
drog fram över hans by och därvid mördat dess
aristokratiske överherre, greve de Torremjia,
utan att det därför rått något personligt hat
mellan dem.

Denna sista, skenbart meningslösa
våldshandling, innan Pascual Duarte avrättas, har
symbolvärde för båda böckerna. Den djupa
melankoli, den bittra resignation som utgör
undertonen i dem båda bottnar naturligtvis
ytterst i de sociala missförhållanden, som den
kortvariga demokratien sökte avhjälpa, men
som den fascistiska regimen återställt — det
är inte för inte som Celas bok är förbjuden
i Francos Spanien! När Marc Villari kämpar
med de värsta personliga svårigheterna
kommer jordens ägare till gården, en storborgare
i Barcelona, som klagar över den dåliga
avkastningen och utkräver högre arrende. Pascual
Duarte är endast en förslavad jordproletär

under den feodalt-patriarkaliske jorddrotten,
ett försvarslöst offerlamm, liksom i sista hand
också hans kvinnor äro det. Vad som för dessa
i grunden barnafromma, godsinta själar ur
folkdjupet ter sig som Guds straffdomar är
först och sist utslagen av en djupt efterbliven
samhällsordning, som lämnar dem utan rätt
till jorden, utan hjälp av samhället, utan skydd
av lagen och utövar ett olidligt tryck över
själarna. Detta får absolut inte missuppfattas
därhän, att böckerna i minsta mån skulle ha
karaktären av ensidiga tendensromaner.
Tvärtom, det sociala patos ligger outtalat i själva
stoffet, och de ha båda sin styrka i den rena
människoskildringen. Mot Marc Villaris gestalt
i den förra svarar närmast moderns i den
senare, en ruggig och hackande sydländsk
rovfågel från Goyas och tjurfäktningarnas land,
där sadismen alltjämt har sin aktualitet,
tecknad med hatets klarsyn och inskriven i en enda,
monumental kontur. Holger Ahlenius

Surrealism i Sverige

Folke Holmer, Erik Lindegren, Egon
Östlund: Halmstadgruppen. Rabén &
Sjögren 1947. 35:—.

Det skulle vara intressant att göra ett
analyserande tvärsnitt genom ett lustrum svensk
kultur med mittpunkten förlagd ungefär till
utställningssommaren 1930. Under denna lilla
solfyllda epok försiggick den intensivaste
formuleringen av de ideologier, som i stort fått
gälla ända till krigsslutet. De har på många
punkter förändrats, svikits, kommit i glidning
och förblandats, de har angripits, yttre
omständigheter har reviderat dem men många
huvudpunkter har stått kvar som infrusna
monument från en glänsande entusiastisk
period, som snabbt och fördomsfritt vågade
leva på grundupplevelsen att "för den moderna
människan utgör förhållandet mellan
individualism och kollektivism inte längre något
problem" (Lundkvist i Fronten 1931). Den
vittgående revisionen har kommit först med de
senaste åren och pågår fortfarande. För att
kritiken skall bli balanserad och riktig skulle
det vara viktigt att få detta tvärsnitt genom
den komplicerade helheten hos den tidens
kulturtillstånd med alla dess inre motstridiga

relationer, som kom saker att då betyda något
annat än de kanske nu ser ut att betyda.

Avgränsningen framåt sattes med
beklämmande självklarhet av Hitler i januari 1933.
Gränsen bakåt är mer flytande; impulserna
konsoliderades inte bara på en punkt. I mitten
på tjugutalet börjar emellertid olika
skuggningar att förtränga sig till den kontur som
möjligen kan dragas någonstans vid 1927—
1928. Periodens allmänna lufttryck
karakteriseras av att den ligger inklämd mellan och
delvis slukad av högkonjunktur och depression.
Den är dessutom folkhemspolitikens
förberedelseperiod. Arbetarförfattarna hade hunnit
mogna till ett dominerande block.
Djuppsykologin, aktuell sedan några få år, hade
hunnit skapa ett nytt medvetande.
Funktiona-lismens esprit nouveau presenterades i Sverige
1926 och under de följande åren börjar
de funktionalistiskt inspirerade
byggnadsprojekten snabbt att flöda. En Ny generation
presenterades polemiskt redan 1925 i Finland
av Hagar Olsson; den rikssvenska polemiska
motsvarigheten kom först 1929 med Stolpes
Två generationer, men redan 1928 fick det
unga rikssverige direkt stimulans från finskt

845

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:58:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1947/0861.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free