- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
123

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Carl Johan Elmquist: Efter en blakket Bogsæson. Brev fra Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EFTER EN BLAKKET BOGSÆSON

dygtigt udførte Personskildringer, navnlig af
hæmmede og aandeligt ufrie Mennesker.

Medens en Sammenligning mellem
Efter-aarets danske og svenske Romanhøst ubetinget
maa fälde ud til Sveriges Fordel, kan Danmark
hævde sig smukt indenfor Rubriken:
Kulturlitteratur, og det er egentlig her, den danske
Ynde og det danske Lune har sat sin smukkeste
Blomst. Maaske hænger det sammen med, at
vi, siden Holberg skrev »Erasmus Montanus «,
har opøvet en grundig Skepsis överför alt lærd
Pedanteri; vi förlänger af vore lærde Mænd,
at de skal komme ned fra Katederet, naar de
tåler til os, og vi ser gerne, at de gør det
vanskelige let for os ved at anlægge en Stil,
der ikke smager for meget af lærde
Kompendier. Kunsthistorikeren Christian Elling
er frem for nogen Verdensmanden blandt vore
lærde Forfattere, han har ligesom sin
littera-turhistoriske Kollega, Professor Rubow, dannet
sin Stil efter det 18. Aarhundredes bedste
Mønstre, og blandt Nutidens kunsthistoriske
Skribenter sætter han vistnok Pierre de Nolhac
højest, hvad der giver et Fingerpeg med
Hensyn til hans stilistiske Ideal. Med sin nye
Bog, »Den italienske Nat« (Thaning & Appel,
18: 75), har han givet et Bidrag til det 18.
Aarhundredes Aandshistorie, som i lige Grad maa
interessere Kunsthistorikere,
Litteraturhisto-rikere, Teater- og Musikhistorikere. Hans
Ud-gangspunkt er en rent kunsthistorisk
Betragt-ning af Watteaus to Pendant-Billeder UAmour
au Théåtre-Franqais og UAmour au
Théätre-Italien. Det sidste har den Ejendommelighed,
at det ikke fremstiller nogen bestemt Situation,
dets »Handling« er mærkeligt sløret, som i et
gaadefuldt clair-obscur. Men nu paaviser
Professor Elling, at Watteau paa dette Lærred har
genskabt en typisk, traditionel Scene i
Com-media deWArte, en Scene, der i Tekstbøgerne
kort og godt noteredes som une nuit à
1’ita-lienne, og hvis Udformning overlodes til
Improvisationen, men rigtignok efter ganske
be-stemte, uskrevne Love. »Den italienske Nat«
bliver altsaa et teaterhistorisk Begreb, hvis
Opstaaen Christian Elling eftersporer, og hvis

NIS PETERSEN

Udvikling han overraskende følger helt frem
til Moliéres Komedier i Frankrig (navnlig
Georges Dandin), Holbergs Komedier i
Danmark (f. Eks. »Uden Hoved og Hale«) og
Goldonis Teater i Italien. Den reale Baggrund
for denne Teatertradition finder han i den
italienske Nattekultus, som han oplyser ved
en Mængde Citater fra det 18.
Aarhundredes Memoirelitteratur og Rejseskildringer, og
som han forfølger frem til Romantikens Tid.
I Bogens sidste Kapitel gaar han over i
Musikhistorien, analyserer Mozarts » Don Giovanni«
og finder i den berømte og for sin dunkle
Handlingsgang berygtede Sekstet i 2. Akt
endnu et typisk Eksempel paa en »italiensk
Nat«, hvorpaa han slutter med kraftigt at
understrege det kunstnerisk berettigede i denne
Scenes Dunkelhed; den skal netop være sløret
og gaadefuld, ellers var det ikke en rigtig
»italiensk Nat«.

I Kapitlet om de italienske Nattescener i
Moliéres Komedier retter Christian Elling en
skarp Kritik imod den traditionelle
Molière-Forskning, som synes ham at være for studere-

123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1948/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free