- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
695

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FILMRECENSIONER

boken ett av de mest falskt sentimentala slut
man har sett på länge, alldeles i stil med de
mycket lättfattliga och lättgjorda reflexioner
över det senaste världskrigets engelska
hemmafront och dess moraliska reaktioner, som strös
ut här och där i bokens senare kapitel. Att
arbeta sig igenom boken är som att sätta i sig
en illa lagad plumpudding med mycket få
russin i.

Full av moraliska reflexioner över det senaste
kriget är också Nevil Shutes sista roman,
"Schackbrädet". Författaren löser i en
handvändning ej mindre negerproblemet i Amerika
än även frågan om engelsmännens ställning
i Burma, för att inte tala om att han ger (vad
man länge har väntat på) svarta börs-handelns
moralfilosofi: med nuvarande skatter är det
omöjligt för den fria handelns män att på ett
hederligt sätt sörja för sin ålderdom, så de
måste få pensionera sig själva genom små
affärer vid sidan. Det hindrar inte, eller kanske
snarare det bidrar till, att man kommer igenom
boken med ett visst nöje. Shute har en
avväpnande naivitet som inte har så litet med
mr Chamberlains att göra, och eftersom den
används i mindre riskabla sammanhang än
storpolitiken, så kan man ha ganska
småtrev-ligt med den. Några avsnitt om striderna mot
japanerna i Burma har en sorts
skolflicks-charm som visserligen inte precis går ihop med
ämnet men är på sitt sätt rolig ändå.

Mindre roligt är det när ett invecklat och
tragiskt ämne som judeförföljelserna tas på
allvar på ett så fullständigt missvisande sätt
som i Laura Hobsons alldeles för ryktbara
"Tyst överenskommelse". Man vrider sig av
olust, när den amerikanske journalisten
anstränger sig så hjärnan knakar för att hitta
en möjlighet att tänka sig hurudant det skulle
kunna kännas att vara jude. Om han försökte
penetrera gorillans synpunkter på monogami
kunde han inte lägga pannan i djupare veck.
Varför förödmjukelse och osäkerhet skulle
kännas på något sätt annorlunda hos en jude
än hos vilken annan människa som helst blir
aldrig omtalat. Författarinnans tes är för
övrigt att judeproblemet är uteslutande ett
religiöst sektproblem, vilken är en absolut
ohanterlig förenkling, som endast hindrar en
verklig förståelse av problemet. Man får hoppas
att boken är skriven i gott uppsåt, men den är
själv så omogen och insnärjd i omedvetna
fördomar att man inte är säker på att den gör
mer nytta än skada. Kerstin Anér

PILGRIMSFÄRD

Walther Eidlitz : Den glömda världen.
Översättning från det tyska manuskriptet av
Karin Granstedt. Norstedts
1948. 10:—.

Walther Eidlitz är en österrikisk-judisk
flykting som i Sverige återförenats med sin familj
efter många delvis infrusna år i Indien, först
som gäst hos Rajput-familjer i bergen, sedan
och de ojämförligt flesta åren i ett av de
koncentrationsläger där engelsmännen tycks ha
samlat både kreti och pleti, både folk som
rätteligen hörde hemma där och folk som de
inte riktigt kunde ’make out\ Det var väl
närmast Eidlitz’ för den genomsnittlige
anglo-indiske ämbetsmannen obegripliga intresse för
allt indiskt, hans begär att leva sig in i land
och folk, som förskaffade honom det
tvivelaktiga nöjet, kanske också hans indiska
relationer i en tid och i ett land där inte bara
renodlade nazister var farliga utan också agenter
för ryssar eller japaner, sympatisörer med
frihetsrörelserna etc. Det är emellertid inte om
sådana aspekter Eidlitz’ bok handlar. Den vill
vara en initiation i ett annat sätt att vara än
vårt: det meditativa. Författaren är en
mystiker som tydligen velat leva efter sin lära,
i början mera handgripligen, genom en
tibetansk pilgrimsfärd i det kroppsliga, sedan
småningom alltmera inåtvänt. Han skildrar hur
han från en mera allmän teosofisk exotism
småningom leds över på shankara-metafysiken
för att slutligen inom lägrets taggtråd hamna
i Krishn a-mystik.

Den teosofi och den ockultism som man här
i väster kommer i beröring med har så ofta
varit smaklös, uppblåst, dimmig, lösryckt ur
sitt sammanhang och sin naturliga miljö eller
oförmögen att skapa en sådan omkring sig att
man nalkas en bok som denna med en viss
misstänksamhet. Man finner nog också hos
Eidlitz en del eftersmak av cenakel, och han
har nog börjat sin resa i en atmosfär av
billigare rökelse än som varit nyttigt. Eidlitz är
emellertid en person som äger inte så litet av
hjärtats naivitet, det finns något visst
fran-ciskanskt över honom, och även om han färdas
med båt och bil och på det hela taget rör sig
i förmögna indiska miljöer är han en smula
av samma virke som dessa forntida
tusenmila-vandrare, kinesiska och andra, vilkas enda mål
var sanningen — inte sanningen i västerländsk
och pragmatisk mening utan den
mänskovordna sanningen hos en eller annan guru,

•695

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1948/0711.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free