- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
759

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

poetiska experimentalfältet, där ekonomin med
kometer och stjärnskott är ringa. Men när
Åke Nordins erotiska dikter är som bäst
exponerar de en nakenhet som endast är ett
camouflerat landskap:

Från din hud stiger nattvindens doft
den skimrar av ängarnas fukt
        ditt sköte som ormbärets frukt (paris
        quadrifolia) vilar i källornas dal
jag känner din kropp mot min fot
        min fot känner din kropp
mjukt som gräsets svalka tuvornas jord.


Det finns andra mera outrerade prov. Det
anses för en god regel bland porträttmålare
att inte uppfatta modellen som ett stilleben,
och man kunde kanske tycka att det också
vore en fin princip för den ljuva känslans
poeter att inte skriva topografi om dess
föremål, men Åke Nordin har i viss mån garderat
sig mot anmälare och andra puritaner genom
att kalla det avsnitt där dikterna står för
"Naket", och det originella med flertalet av
dessa dikter ligger till inte ringa del däri att
de i första hand är motivstudier av säregen
objektivitet. När poeten i dikten
"Genovesiskans" sista parti övergår att tolka ett
känsloengagemang fastnar han ibland i den
poetiska allmänningens önskesnår och atmosfär
av enkla suckar: "hur kan du vara mig så
smärtsamt nära"...

Även som introspektiv poet är Åke Nordin
i övervägande grad en fin artist, visserligen
med en viss smak för de gnistrande orden
under experimentalfältets kristallhimlar, men
när han lämnar den klingande
ädelstensvokabulären på modet, kan han så fint som i
följande dikt fånga i ord privatområdets
fruktbara och förvirrande dilemma:

Varje sekund bygger du om rummet
bygger om dej själv
Människor vandrar ut och in i rummet
ut och in i dej själv
röster fyller rymden
rummet ekar av röster
som fåglar slår de sej ner i ditt träd
och din egen rösts fåglar
fladdrar ut och in
i trädet och kronan.


        Åke Janzon

DEN BORTTAPPADE
MODERN



Elin Wägner: Spinnerskan. Noveller.
Bonniers 1948. 7:25.

Tio av de tretton berättelserna i Elin Wägners
novellbok äro hämtade ur tidigare samlingar
och sålunda tjugo år gamla eller äldre. När
man först läser om dem, kommer det för en,
att författarinnan kanske har givit ut dem på
nytt för att hennes publik inte skall glömma
bort, att fredssaken och kvinnosaken alltjämt
ligga henne om hjärtat, fastän hon nu sedan
många år fördjupat sig i andra problem, i den
"tidiga" människans naturförbundenhet och
närhet till de eviga, de heliga tingen, vare sig
hon nu hetat Selma Lagerlöf eller Livia
Värdig. Men sedan man tagit del av den nyskrivna
slutnovellen, där en rad kvinnofigurer ur de
föregående novellerna förts samman och
grupperats kring en mytisk gestalt, en tillfälligt
materialiserad vision, som upplöser sig och
försvinner men ändå fortsätter att vara
osynligt närvarande, förstår man, att saken inte är
så enkel, att det finns ett bevarat sammanhang
mellan de äldre novellerna och de senare årens
Elin Wägner, att floden Guadalquivir, som
länge sökt sig under jorden, åter gått i dagen
men nu med stridare flöde och i en mer
nerskuren bädd.

För den Elin Wägner, som ännu befann sig
mitt uppe i samtidsstriderna, framstod ofta
kvinnan och mannen som naturliga
motståndare. Hon gisslade gärna sitt eget kön därför
att kvinnorna voro för eftergivna mot männen,
inte stodo på sig tillräckligt i hävdandet av
sina speciella synpunkter och krav. Det är
generationers nedärvda klenmod och svaghet
för manligt gillande som hindrar fröken
Melander i "Det hemlighetsfulla kuvertet" från att
mot de manliga styrelseledamöternas kompakta
kära-bror-mentalitet framhärda i kravet att få
se värdehandlingarna innan hon skriver på
årsberättelsen. Och med hänvisning till
allmännyttan lurar henne den förskingrande
bankdirektören en gång till och nu från att rädda
sina egna besparingar — och så går det som
det går. Men det kan också inträffa ett hjärtats
under, ett mysterium, om man så vill. Ordet
är knappast oriktigt valt, ty det religiösa
inslaget, draget av mystik är gammalt hos Elin
Wägner. Det under alltså eller det mysterium,
varigenom männens hjärtan kunna besegras
och förvandlas, inträffar då kvinnorna ha mod
att vara sig själva, att stå för sina idéer och
handlingar, att fullfölja sin linje. Joan
Richardson, den första kvinnan i amerikanska
kongressen, som trots alla påtryckningar röstade
mot kriget 1917 och därmed begick politiskt
självmord, får sin upprättelse fyra år senare
då hon vid ett internationellt möte försmår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 10:49:21 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1948/0775.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free