- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVII. 1948 /
791

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Notiser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NOTISER

New York. $5.00). En samlingsvolym av helt annat
slag är däremot "T. S. Eliot. A Symposium", som
utgivits till föremålets 60-årsdag av Richard March och
den singalesiske skalden och redaktören Tambimuttu
(Poetry. London. 10.6). Där berättar en rad personer
som av olika anledningar haft närmre kontakt med
jubilaren om hans personliga väsen. Där finns dikter
till Eliot av bl. a. Edith Sitwell, W. H. Auden, Nicholas
Moore, Ronald Bottrall, Stephen Spender, Änne
Rid-ler och Ruthven Todd. Studiekamrater från Harvard,
ungdomsvänner och yrkeskamrater i förlagsbranschen,
litterära kolleger och personliga vänner, utländska
introduktörer (som merendels skriver om "Jag och
Eliot"), en munk och en avantgarderegissör berättar
ur olika aspekter om Eliot som människa.

Korrekt herre med humor

I de ovan nämnda vänporträtten framstår efter hand
en bild av T. S. Eliot, som naturligtvis är bristfällig
på många sätt, men som ändå lägger åtskilliga mera
mänskliga drag till den överlägsna personlighet som
kommer till uttryck i det mesta av hans diktning och
hans essayer. Mr. Eliot framstår som en ytterst
välklädd, lite högtidlig och i regel mycket allvarlig herre,
för vilken det utgör ett svårt avbräck i ett
tillbakadraget liv när han måste vinka på en taxi med sitt paraply.
Denna mask av lugn, balanserad korrekthet, som
tydligen fungerar så ytterst effektivt i hans dagliga liv,
är emellertid inte tätare vävd än att den då bäraren
känner sig väl till mods kan släppa igenom en
myckenhet av sarkastisk eller älskvärd humor. (Typisk för
den beundran Eliot inger sina trogna är att William
Empson, en framträdande medlem av den stränga och
skarpa cambridgeskolan i engelsk kritik med djup
vördnad söker metafysiska djup bakom en del
uppenbara skämt, som mästaren låtit undslippa sig vid
the-bjudningarna i Bloomsbury.)

I sin borgerliga gärning är Eliot som bekant
förlagsman, en av de litterära cheferna i det stora och
välskötta förlaget Faber & Faber. I denna egenskap
skildras han som utomordentligt effektiv, en
arbetskapacitet av oerhörda mått, som utmärks av sin stora
noggrannhet och sin absoluta oräddhet när det gäller att
stillsamt uttrycka sin mening. Man har gärna tänkt sig
att Eliot satt i avskilt lugn och läste lyriska manuskript
när han vistades på Faber & Faber. I själva verket
tycks han ha deltagit i alla förlagets mer litterärt
betonade göromål, talat med författare, avvärjt
ärekränkningsmål och skrivit över tusen reklamnotiser till
bokomslag. I yngre år räckte hans energi även till för att
vid behov liva upp förlagssammanträdena med att
kasta ryska smällare under Mr. Fabers stol, men denna
syssla får man väl förmoda att han nu överlämnat åt
andra.

De praktiska kattorna

Denna lättare sida av Eliots karaktär kommer ju
fram här och var i hans dikter, t. ex. i den berömda
schlagerparodien i "Sweeney Agonistes":

Under the bamboo
bamboo, bamboo
under the bamboo tree.
Two live as three.
one live as two
two live as three.
Under the bam
under the boo.
Under the bamboo tree

JELLICLE CATS
Illustration av Nicolas Bentley till T. S. Eliot: "Old
Possum’s Book of Practical Cats".

Tydligast förmärks den emellertid i den av hans böcker
som torde vara minst känd i Sverige, nämligen "Old
Possum’s Book of Practical Cats". Old Possum var
det namn (hämtat från den amerikanska sagan om
Uncle Remus), under vilket Eliot uppträdde bland
sina vänner på förlaget och under detta nom de plume
skrev han även för några små flickor bland sina
vänners barn en bok om det ämne som näst ost lär ligga
hans hjärta närmast bland vardagslivets rekvisita, om
kattor. Dessa utmärkta poem innehåller dels allmänna
tankar om kattens väsen och beskaffenhet, ett slags
kattmetafysik, dels en rad porträtt av enskilda kattor,
varvid Eliot tillåtit sig t. ex. en mycket kvick pastisch
på Kipling (i "Growltiger’s Last Stånd", en av de
bästa dikterna). Boken finns i flera olika editioner;
den bästa är illustrerad av den utmärkte
barnbokstecknaren Nicolas Bentley, på vars konst ett prov visas
här ovan.

Bentley sedd med egna ögon

Tecknaren Nicolas Bentley är son till E. C. Bentley,
författaren till den klassiska detektivromanen "Trent’s
Last Case". Bentley har nu utgivit en egen thriller,
"The Tongue-tied Canary", som är hans första roman.
På baksidan presenterar sig Bentley på ett så
uppsluppet och typiskt engelskt sätt att det kan förtjäna att
citeras: "40 år gammal, gift och har en dotter. Bor i
Kensington och hoppas på en oblodig revolution. Icke
rökande snusare; anti-anti-visisektionist. Tämligen fri
tänkare men uppskattar mycket kyrkliga dignitärer.
Tycker om sport om han slipper deltaga. Yrken:
illustratör (av cirka 40 böcker etc.), författare, journa-

791

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:59:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blm/1948/0807.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free