- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
3

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januari. N:r 1 - Kommentarer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

KOMMENTARER


August Strindberg



ägnas en god del av BLM:s första nummer
för 1949. Hundraårsdagen av hans födelse
infaller ju, som ingen litteraturintresserad kan
ha undgått att observera, den 22 januari och
ser ut att bli grundligare firad än de flesta
litterära märkesdagar i Sverige. Floden av
strindbergslitteratur under de sista månaderna
har erinrat om den mängd böcker som kom
efter Kaj Munks död, teatrar och radio spelar
Strindberg, i Stockholms Stadshus blir det
bankett, och slutligen utkommer ett tidigare
otryckt originalarbete av festföremålet, "En
berättelse från Stockholms skärgård", lagom
till jubiléet.

BLM är ju inte i första hand ett
litteraturhistoriskt organ och intresserar sig därför när
det gäller äldre författare främst för dem
vilkas verk fortfarande har något att ge som
levande litteratur. Inom den kategorin faller
emellertid det mesta av vad Strindberg skrivit.
Den tidrymd, som förflutit sedan respektive
böckers tillkomst, spelar därvid inte så stor
roll, det finns senare författare som ter sig
betydligt mera föråldrade. Och även när det
gäller Strindbergs eget författarskap finner
man, som t. ex. framgår av citaten i Gotthard
Johanssons artikel i detta häfte, att många av
hans för sjuttio—åttio år sedan skrivna
ungdomsarbeten fortfarande har kvar en
oemotståndlig fräschör, medan det oläsbara i hans
verk till stor del finns i trettio—fyrtio år yngre
böcker.

Det har också diskuterats om Strindberg har
någon större betydelse som levande, aktuell
diktare. Att hans dramatik, främst tack vare
Martin Lamm och Olof Molander, upplevat
en väldig renässans de sista femton åren kan
ingen förneka, men hur är det med hans
romaner och noveller? Man rör sig i sådana
diskussioner alltid med svårmätbara värden,
men något har man dock att hålla sig till. En
viss ledning ger försäljningssiffrorna. Vid en
av de regelbundna dödförklaringarna av
Karlfeldts diktning för något år sedan kom det
fram att under de senaste åren i medeltal tjugu
personer om dagen köpt en bok eller en
hel samlad uppsättning av dessa "stendöda"
böcker. Några anskaffades kanske som
prydnadsföremål, men nog vågar man förutsätta
att flertalet köptes för att läsas. Så många
skinnbandssamlare har vi inte i landet.

Beträffande Strindberg är det svårare att
få fram exakta upplysningar, eftersom hans
böcker är så många och finns i så olika
upplagor, men att han kan räkna med minst lika
många bokköpare per dag som Karlfeldt är
säkert, och då är att märka att Strindberg
i stor utsträckning säljs i billighetsupplagor,
som saknar värde som lyxföremål.
Bokhandlare, bibliotek och antikvariat som tillfrågats
är också i stort sett eniga om att intresset är
stort även för Strindbergs viktigare prosaverk,
och åt samma håll pekar ju den livliga
uppslutningen kring Strindbergssällskapet, den
uppmärksamhet som ägnades Torsten Eklunds
avhandling och disputation i höstas m. m.

Vill man däremot ställa frågan om
Strindberg fortfarande utövar ett aktivt litterärt
inflytande på de unga författarna blir svaret
svårare att ge. Man kan emellertid gissa sig till
att det även där är hans dramatik som har det
starkaste inflytandet. Att många unga svenska
författare med djupt engagemang läst hans
verk är säkert, senast vittnar t. ex. Stig
Dagerman om saken i ett enquêtesvar. Man får nog
säga att en svensk som söker kontakt med
litteraturen har lika svårt att i längden komma
förbi Strindberg som en norrlänning att resa
till Stockholm utan att passera Krylbo — det
går att genomföra, men man följer inte den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free