- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
123

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Arturo Barea: Spanska realister - Dagmar Edqvist: Förbjudet temperament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRBJUDET TEMPERAMENT

tro att denna chock, detta psykiska sår, snart
kommer att ta sig uttryck i skapande konst.
Det spanska folkets hunger efter böcker som
förmår upplysa deras sinnen och klarlägga
deras handlingar är så stor att djuprealistiska
romaner — romaner som sammansmälter det
sociala livets verklighet och den inre
verkligheten, känslornas och de yttre tingens
verklighet — måste komma att växa fram utöver den
början som har gjorts av Sender. Författarna
kommer att finna sin individuella form, men
de skulle utarma sig själva om de hölle sig

ovan kampen för att forma vårt nu och vår
framtid.

För att citera Arthur Koestler i hans tal
vid en av de senaste internationella
P.E.N.-Club-kongresserna:

Konstnären är ingen ledare; hans uppgift är inte
att ge lösningar utan att avslöja, inte att predika utan
att visa fram... Botandet, undervisandet och
predikandet måste han överlämna åt andra, men genom
att avslöja sanningen med särskilda medel som inte
står de andra till buds, skapar han det emotionella
kravet på läkedom.

Översättning från engelskan av Sonja Bergvall

DAGMAR EDQVIST

FÖRBJUDET TEMPERAMENT

Tåget gick. Damen i ljus dräkt och
korallröd halsduk lyckades komma in i en kupé,
förbi folk och bagage i korridoren. Hon såg
sig oroligt om efter sitt sällskap som hon hade
blivit skild från i trängseln. De syntes inte till,
måtte ha stigit upp i en annan vagn.

Med ansatsen till ett frågande leende såg
hon från den enda lediga platsen till de resande
innan hon satte sig. Ingen besvarade leendet.
Alla såg med orörliga ansikten förbi henne,
alla hade svarta kläder.

Så obehagligt, jag har kommit in i ett slutet
sällskap, kanske i en abonnerad vagn, tänkte
hon. En samling begravningsgäster att döma
av minerna och kläderna.

Det var en känslig dam, rädd att störa, så
hon tog genast sin väska och begav sig att
söka en annan plats. På vägen ut lade hon
märke till någonting egendomligt. Ett par av
begravningsgästerna hade förgråtna drag med
tydliga spår av tårar. En av de andra tog fram
en liten spegel och en liten spruta och började
lugnt och sakligt sätta glycerintårar i
ögonfransarna.

Tåget ryckte till så att damen måste ta stöd;

när hon åter såg sig om kunde hon inte avgöra
vem som grät riktigt och vem som grät
konstgjorda tårar, allt såg lika äkta ut.

I kupén intill satt grova karlar och spelade
kort. Var och en höll korten i en liten hård
packe i handen, inte som hon var van, sorglöst
utspridda som en solfjäder. Då och då lyfte
de packen tätt intill ögonen och höjde ett kort
ett par millimeter för att se valören, varpå de
misstänksamt iakttog varandra genom smala
ögonspringor och spottade fram ett lakoniskt
bud genom mungipan.

Damen snavade över utsträckta ben och
mumlade ursäkter medan hon skyndade vidare
för att leta efter sina vänner. De syntes
fortfarande inte till.

Hon måtte väl inte ha kommit på fel tåg?
Allt verkade plötsligt så främmande —
belysningen, rösterna, det förbiilande landskapet.

I detsamma föll hennes blick på en
emal-jerad skylt ovanför dörren, en sådan som det
brukar stå "Rökare" på. Där stod:

KONST ÄR VERKLIGHETEN SEDD .
GENOM ETT TEMPERAMENT

123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free