- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
127

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Carl Johan Elmquist: Patient i bedring. Brev fra Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PATIENT I BEDRING

digtet på sine egne erfaringer, da han så sin
roman »Soldaterbrønden« blive forvandlet til
den svenske film »Synd«.) Mellem den ældre
romanforfatter, hans fraskilte hustru og hendes
unge søn udspilles der i bogens sidste
halvdel et menneskeligt drama, hvori personerne
— navnlig moderen — mere og mere afslører
sig gennem deres hengivelse til låve passioner
som skinsyge, såret forfængelighed og
profitbegær, så at man ynkes over deres usselhed.
»Stackars mamma, som var så elak!« som
Strindberg siger. For resten er der en helt
strindbergsk lidenskabelig rasen i de store
op-gørsscener, hvori bogen kulminerer. Det er
dyster læsning, og den forsonligt resignerede
tone på bogens sidste blad formår ikke at
sprede de mørke skyer. Men der er
kunstnerisk renselse — katharsis — i dette dystre;
»Frosten paa Ruderne« er skrevet af en digter,
som har nået den fulde modenhed, og som har
haft kræfter nok til at tvinge sin romans
mangfoldige ingredienser ind i en klar og logisk
komposition, så at handlingen, så kompliceret
den også er, forløber glat og ubesværet.

Gennem Aase Hansens nye roman, »Den
lyse Maj« (Gyldendal, 8.75) går der en
tragisk understrøm, endda en dobbelt strøm:
ungdommens livssmerte og den modne alders
smerte over le temps perdu, og dog gør denne
bog som helhed et langt lysere indtryk end
Dons’ roman. Den åbner med en prolog og
slutter med en epilog, der begge udspilles i
nutiden, og som tjener til at give den
retrospektive roman, de omslutter, dybdeperspektiv.
Denne romankerne handler om en realklasse
i en lille dansk provinsby i årene 1910—14,
altså i en tid, der for den moderne bevidsthed
står som en smilende idyl, og som vel også var
det, når man sammenligner den med vor egen
tid. Men for de unge piger, som er romanens
hovedpersoner, er det en tragisk idyl, fordi de
er opfyldte af ubestemte længsler, og fordi de
føler så stærkt med deres unge sanser og unge
sj,æle; når man er ung — og vel navnlig hvis
man er kvinde — får alle oplevelser et så
smerteligt definitivt præg: en sorg er sorgen,

PETER FREUCHEN

i bestemt form, endda sorgen uden ende, en
skuffelse får livsmodet til at ramle som et
korthus. Som der står i Karin Boyes digt: »Ja
visst gör det ont när knoppar brister. Varför
skulle annars våren tveka? « Det er denne
vår-brudssmerte, som Aase Hansen har givet
udtryk for i romanens minutiøst tegnede
ung-pigeportrætter, og hun har gjort det med en
så indtrængende psykologisk kunst, at selv en
mandlig læser nødes til at identificere sig
med dem og sige: »Kirsten, det er mig!«
ligesom Flaubert sagde: »Madame Bovary, c est
moi!« Ved sin skildring af ungpigesjælenes
flagrende overgange kan bogen minde om
Rosamond Lehmanns »Invitation to the Waltz«,
men den har sin egen, meget personlige og
ægte danske, tone.

Fra disse to forfattere er der det største
spring, som kan tænkes, til den store, stærke,
stoute Peter Freuchen, hos hvem
følsomheden alene beror på drengehjertets lykkelige
overvintring. Han har skrevet mange bøger,
for som den fødte fortæller, han er, kan han

127

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free