- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
150

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FILMRECENSIONER

i hans uselhet och ynkedom och olycka. Nu
är Sam Simonsen en mördare som dräper den
lille pojken.

Det innersta problemet i den norska
ockupationslitteraturen är alltjämt den lilla procenten
norrmän som svek. Ockupationen blev en sorts
reaktionsmedel som drev de hemliga skadorna
i dagen, fick dem att slå ut synliga i en
armbindel, ett partimärke. Det är dessa sjuka
ställen som intresserar författarna, och de
söker efter de innersta sammanhangen, det
osynliga sambandet mellan de friska och sjuka.
Sigurd Hoel har sagt att nazismen är vårt
oäkta barn — Odd Bang-Hansen säger att
hirdpojken är vår kamrat som inte fick vara
med. Boken är artistiskt genomarbetad med
stort raffinemang. Den arbetar med
antydningar och små nålvassa, avslöjande detaljer,
och den lyfter sig till en sammansnörd
förtvivlan över det fruktansvärt ansvarsfulla att
vara medmänniska.

Axel Sireborns debutroman handlar om
två lantliga ungdomars första tafatta kärlek
och den första lyckans snabbt förflyktigade
beska och söta doft. Hungern och osäkerheten
har bokens Nils och Lisa gemensamma med
Ester Sörensen och Stein Tuft, men för övrigt
är "Möte med flicka" en mycket enklare och
lösare bok, problemfriare och mindre
sammansatt än någon av de andra. Den innehåller
egentligen bara ett knippe stämningar och
episoder kring en pojke och en flicka som efter
diverse tjurigheter tillsammans ser ut mot "det
långa, underbara livet. Livet med en massa
taggar och törnen. Men också med nån ynka
ros..."

Sireborn slutar gärna sina stycken, liksom
hela boken, med tre punkter. Hans styrka är
inte att runda av och formulera skarpt och
definitivt, utan han låter hellre stämningarna
glida ut i något vagt outsagt. Men boken har
en sorts spröd atmosfär, och den håller sin stil
med en viss säkerhet i den konstlösa prosan.
Nyckfullheten i de första känslorna, den
brännande, oformulerade ömheten under
självhävdelsens skal av butterhet hos de motsträvigt
förälskade ungdomarna återger han fint, utan
att ge efter för frestelsen till starkare effekter
än han behärskar. Till slut blir också dessa
ungdomar levande och rörande, vuxna i fattig
jord, svultna på kärlek, ovissa om sig själva
och sammanhangen. De är utlämnade åt sin
ungdom, åt den kalla vår som Eliot talar om
i "Släktmötet", den kalla våren

med värk i rötter som vaknar
ångest i mörkret
säv som bultar trögt i stammen
smärta hos knoppar som brister.

Ingrid Arvidsson

KLASSISKA RYSSAR

Sergej Aksakov: En familjekrönika.
Översättning av Manja Benkow. Tiden
1948. 2: 65.

Nikolaj Gogol: Kejsarinnans tofflor.
Översättning av E. von Sabsay och C. Sterzel.
Tiden 1948. 2:65.

Fjodor Dostojevskij: Anteckningar från ett
källarhål. Översättning av Cecilia Borelius.
Tiden 1948. 2:65.

Med anförda titlar har Tidens förlag utökat
sin serie av ryska klassiker i urval av Nils
Åke Nilsson.

Sergej Aksakov var en amatörförfattare
ur godsägaradeln som på 1850-talet utgav
några memoarbetonade böcker. "En
familjekrönika" består av några kapitel ur hans
föräldrars ungdomsupplevelser och giftermål.
Tiden är slutet av 1700-talet, miljön är
huvudsakligen det nyanlagda godset Bagrova i
Ufa-distriktet, stämningen är gammaldags, idyllisk
patriarkalism, där de ljusa sidorna
målmedvetet betonas. Livegenskapen betraktas som en
naturlig och övervägande lycklig ordning,
ännu ostörd av social oro och uppflammande
upprorstendenser. Förgrundsgestalt är
farfadern, den inte särskilt rike men
utomordentligt driftige godsherren, som idealiseras för
sin stränga moraliska rättskänsla, sin
oinskränkta men klokt använda envåldsmakt över
familjemedlemmar och underlydande. Likväl
fördöljs det inte att hans häftiga lynne
urladdar sig i fruktansvärda utbrott och ständigt
förnims som ett latent hot, att hans ömtåliga
självkänsla ibland kan övervinna hans goda
förstånd och leda till grymma orättvisor, att
han är ytterligt beroende av bestämda
måltidstimmar och påpasslig uppvaktning, att hans
befallningar och avgöranden är diktatoriska.
Man får bilden av en djupt begåvad människa
som genom sin oåtkomlighet för kritik och
balanserande inflytelser löper sitt lynnes lina
ut, som lider skada av sin
maktfullkomlighet och därigenom på sitt sätt själv är offer
för sin privilegierade ställning. Men visst är
han en prakttyp, tillskuren efter stora mått,

150,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free