- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
156

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februari. N:r 2 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FILMRECENSIONER

även här sprättas dödköttet kring
centralgestaltens förträngningar upp med
operationsknivens noggrant planlagda snitt. Att boken
trots detta gör ett så mycket slappare intryck
än "Bågen och pilen" beror sannolikt på dess
lättköpta amerikanska optimism och dess helt
obeskuggade slutperspektiv. När allt kommer
omkring är det ju aldrig skugglösheten som
fängslar oss djupast.

"Hans fäders blod" handlar om
förhållandena bland judar i Amerika, koncentrerade
till ett individuellt öde, och står alltså på
samma linje som Laura Hobsons "Tyst
överenskommelse" — utan att fördenskull vara en
lika flatbottnad och schematisk bok. Till sin
fraktur är romanen en oftast indirekt dialog
mellan en judisk pressfotograf, John Brown

— det alldagliga namnet avser väl att
framhäva konfliktens allmängiltighet — och hans
läkare, som efter varje besök protokollför
patientens reaktioner. John Brown bär sitt
folks vinddrivenhet inom sig, ytterligare ökad
genom bristande anpassningsförmåga och
latenta skuldkänslor, i första hand gentemot
modern. Läkarens uppgift blir att befria
honom från självanklagelserna och på nytt
närma honom till det kollektiv han brutit sig
loss ur.

Psykologiskt är "Hans fäders blod" en
ambitiös fast lite torr historia, och ur litterär
synpunkt är den snarare något bättre än
flertalet anglosachsiska översättningar: inblickarna
i det judiska hemmet under sedermåltiderna
är givna med ömsint åskådlighet, och stilen
är glättad utan att vara slapp. Frestas man
reagera surt är väl anledningen närmast den
att ekvationen visar sig för beroende av facit,
att uppstädningen i John Browns
undermedvetna ger ett alltför prydligt resultat, att han
som människa ter sig för enkelriktad, för
lättpåverkad och omisstänksam. Men givetvis kan
det förefalla otacksamt att döma ut en roman
därför att dess figurer inte är tillräckligt
komplicerade. Kanske det rentav förhåller sig så att
de flesta av oss skulle vilja prisge sitt innersta
lika motståndslöst som huvudpersonen i Jo
Sinclairs prisroman, denna ytputsade skildring

— i Nobels anda — av hur en komplexäten
själ avlusas i psykoterapins hygieniska
värmeugn och sprickorna i den heliga familjeenheten
bringas att gro igen genom tolerans och
ömsesidig vilja till förståelse.

Per Erik Wahlund

SKAMFILAD KUST

Cyril Connolly: Klippskrevan. Översättning
av Stig Ahlgren. Ljus 1948.

7:—.

Samme Cyril Connolly som i mitten på
40-talet vann berömmelse med "Den oroliga
graven", ett dagboksdestillat av ångestfläckad
njutningsfilosofi, utgav 1936 på ett
Parisförlag sitt romanförsök "Klippskrevan" ("The
Röck Pool"). Det ansågs vara en alltför stark
sak för de pryda britterna den gången, fast
den parisiske förläggaren fann boken så
blottad på osedlighet att han brukade kalla den
en skamfläck på sin lista. Även ur andra
synpunkter är det ingen särskilt bra bok. Den
har en alltför litterär och oerfaren prägel, det
är något juvenilt också över dess satir och
sj älvuppgörelse.

En bokligt och borgerligt ombonad ung man
tar sina första steg ut i verkligheten, i den
mån en nedsolkad rivieramiljö kan anses
förtjäna beteckningen verklighet: den smakar
i sig själv bra starkt av dålig litteratur och
bohemreaktioner på instängd, borgerlig
tvångsanständighet. Den unge mannen, som
naturligtvis är ett författarämne med medvetandet
fullt av citat, beslutar sig för att med objektiv
oberördhet studera arten människa i renkultur
vid denna kust, där allt är nött av
människokroppar och havet gungar drivor av avskräde
kring sandrevlarna. Han finner sig snart
utnyttjad av alla och accepterad av ingen. Han
får full sysselsättning med att böta sina
påtvingade baksmällor, att hålla närgångna karlar
ifrån sig och försöka hitta en kvinna att ligga
med. Det senare blir särskilt svårt, därför att
kvinnorna bevakar varann med sådan
påpasslig svartsjuka. Den lilla äventyrerska han tror
sig förälskad i är alltför passionerat upptagen
av sina medsystrar för att ägna honom en
tanke. Andra berusar sig ohjälpligt innan han
kommit dem närmare in på livet, ända tills en
söderhavsskönhet skänker honom ett par saliga
dygn i gengåva för ett par skor.

Enformiga och overkliga situationer av
denna typ radar upp sig medan hjälten blir
ordentligt spritförgiftad och förbrukar sina
tillgångar. Sen kan han återvända till
England som en erfaren och förändrad man,
kanske kan han så småningom också skriva något
om sina upplevelser. Ska man uppfatta
Connolly som solidarisk med denna hans skapade
figur? Förmodligen är det inte så mycket av
sig själv han utlämnat att det måste bokföras

156,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free