- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
278

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - Örjan Lindberger: Hjärtat och nycklarna. Några synpunkter på Elin Wägners författarskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Såsom denna upplevelse framställts får den
en religiös innebörd. Erfarenheten ligger i
linje med Virginies i "Silverforsen", men
skillnaden är att konflikten är mera tillspetsad
och chocken häftigare.

Samtidigt kan man säga, att det är fråga
om en psykologisk teori. Den ligger i linje
med individualpsykologin, men den har en
vidsträcktare innebörd. Den söker uppfatta
individen som en del av ett biologiskt och
socialt kraftfält och ser individualiteten mer
som en positiv kraft än som en negativ
reaktion. Det torde inte kunna bestridas att det
ligger något fruktbart i denna uppfattning.

Linder har, synes det mig, en något för låg
uppskattning av "Genomskådad" och
"Hemlighetsfull". Han fäster sig mest vid att de
förebådar det ideologiska genombrottet i
"Väckarklocka" och att de i mycket är ett repetitorium
av Elin Wägners tidigare produktion. Man har
emellertid skäl att understryka den kraft och
konsekvens med vilken skildringen genomförts.
Vidare bör anmärkas, att Elin Wägner i detta
verk har lyckats gestalta ett samspel mellan
en individs utveckling och hennes samtids
sociala och politiska historia så som
ingenstädes annars i sin produktion. När Ludvig
Nordström gjorde upp sitt totalistiska
program, tänkte han sig att alla hans jämnåriga
skulle medverka vid dess genomförande, även
Elin Wägner. Själv lyckades han bara en gång
åstadkomma en roman, som på en gång var
konstnärligt lyckad och motsvarade hans teori;
det var när han skrev "Planeten Markattan".
I jämförelse med den är Elin Wägners
tvåbandsroman ett verk av vida större resning.
Den realiserar programmet, fast med
utgångspunkt från en annan mystik än Nordströms.
Den kan betecknas som vår verkliga
totalistiska roman.

Två citat må avsluta denna långtifrån
fullständiga översikt. "Vad var det då som var
galet?" frågas på ett ställe i "Hemlighetsfull".

Kärleken? Nej. Även om hela vår civilisation
ramlar och en ny måste byggas upp kan den nya
aldrig nå högre än till att erkänna att kärleken är
det viktigaste av allt.

Hjärtats krav intar en central plats i hela
Elin Wägners författarskap.

Det andra citatet är ur "Silverforsen":

Men det är väl så vi alla går genom livet utan att
veta något om hur hemlighetsfull vår värld är eller
om sammanhanget i det som händer, utom i de korta
ögonblick, då vi av en slump hittar nycklarna...

Elin Wägners mogna produktion är ett
sökande efter nycklarna till det
hemlighetsfulla. Kanske hittade hon några.

illustration placeholder
Vinjett av Yngve Berg till Elin Wägners "Nyckelknippan" 1921.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free