- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
305

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April. N:r 4 - P. O. Barck: Finska efterkrigsperspektiv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FINSKA EFTERKRIGSPERSPEKTIV

som medan han kämpar vid fronten sviks av den
kvinna han älskar. Det är en verklighetsbild
som svarar mot ett helt annat stämningsläge
än vinterkrigets, illusionslösare och tristare,
kalkerad på en illa medfaren och neurotisk
tillvaro. Inte heller bokens djupare
problematik tillhör klichétrycken: den ligger inte på ett
nationellt utan på ett individuellt och religiöst
plan. Den unge frontofficeren grubblar över
kriget, över det lidande och den död han
ständigt har inför sina ögon. Han ställer frågan om
det existerar något mål som berättigar detta
destruktiva raseri och kommer den vägen på
nytt nära sin barndomsvän, som inte kunde
acceptera en kompromiss mellan liv och lära.

Krigets osminkade verklighet ställd ansikte
mot ansikte med det kristna evangeliet är ett
av huvudmotiven även i Usko Kauppalas
dramatiska trilogi, vars första del i teckningen av
en fältprästs möte med linjernas män ger
sanningskära och avslöjande interiörer ur
frontlivets vardag, där varje seen och varje replik
har den äkta lokalfärgen. Det är karakteristiskt
att trilogins huvudperson är en officer, som
uppfyller alla anspråk på mod och plikttrohet,
en kallhamrad och osentimental partigängare,
men inte utrustad med de esoteriska
hjälteattribut som brukar utmärka typen när den
tillverkas på hemfronten. Han har inga
illusioner och han går vanetänkare och
legend-bildare burdust in på livet. Mellan
patrullraider och dryckeslag läser han Eino Leino,
hånar patriotiska frasmakare och disputerar
med kyrkans tjänare. Det är välberäknat, ibland
alltför välberäknat, med snudd på det
melodramatiska. Men grundmönstret har
verklighetstrohet, och inriktningen på väsentliga, inre
konflikter blottar här som i Jussi Talvis roman
inte bara en tendens till escapism, utan ett
allvarligt behov att ompröva den situation som
skapats av kriget och nederlaget.

Jussi Talvis alter ego kommer till insikt om
att världen är densamma som den alltid varit,
att människorna är grymma och själviska och
oförmögna att reda ut sina problem.
Förvandlingen måste börja med människan själv och

JUSSI TALVI

är möjlig endast med Guds hjälp. Denna
hållning med dess djupa misstro till politiska
frälsningsläror har beröringspunkter med Usko
Kauppalas partigängarlöjtnant, då han
uppträder som radikal tvivlare och bryskt hävdar
sitt individuella oberoende. Han har borrat
sig djupt in i kriget som etiskt problem och
sett dess efterverkningar i samhällslivet med
gulaschmentalitet, korruption och moralisk
upplösning. Man kan betrakta denna
samtidsbild som en reflex av den nationella
romantikens sammanbrott, även om den till stora
delar stöder sig på autentiskt material, ett
vittnesbörd av en desorienterad generation,
vars invanda föreställningar blivit grundligt
omskakade, men som samtidigt är ytterligt
skeptisk mot dem som utnämnt sig till en ny
världsordnings exekutorer.

Denna skepticism behöver inte enbart vara
en passiv motståndsattityd. Bakom den skymtar
man också en mera förutsättningslös social
hållning och en av okomplicerade
hedersbegrepp närd reaktion mot sjukdomssymtom i

4 BLM 1949 IV

305

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free