- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
408

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj—juni. N:r 5 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FILMRECENSIONER

som komplicerar alltsammans genom en
praktiskt omöjlig skrivbordskalkyl. Arbetarna är
gemene man. I sin kylighet, saklighet och
relativa torrhet — för att nu vara en "roman" —
är denna arbetsrapport egendomligt
underhållande, kanske därför att den angår oss alla,
även sådana vilkas löpande band och
effektivitetsdjävlar finns på ett mer immateriellt
plan. Gunnar Ekelöf

BITTER BARNDOM

Jean Stafford: Puman. Översättning av
Torsten Blomkvist. Panache-serien.

Bonniers 1949. 7: 50.

Inom den yngsta amerikanska prosan tycks
inflytandena från det hårdkokta hållet i stor
utsträckning ha spelat ut sin roll. Psykologisk
känslighet och hårfint nyanserad stilkonst är
egenskaper som av importgodset att döma i
allt högre grad sätter sin prägel på den
konstnärligt medvetna unga litteraturen.
Förmodligen är det ingen tillfällighet att det
kvinnliga inslaget i denna litteratur är så starkt.
Eudora Welty och Carson McCullers har
tidigare gjort applåderade entréer på den svenska
bokmarknaden, och till dem sällar sig i vår
Jean Stafford, en joumalistutbildad
författarinna på några och trettio år som ännu inte har
hunnit med mer än ett par böcker. Det är den
senare av dem, "The Mountain Lion", som
nu föreligger i en på det hela taget utmärkt
översättning av Torsten Blomkvist, och det bör
genast framhållas att det är en bok som
intar en framskjuten plats bland de senare årens
översättningar från engelskan. Som
psykologisk studie tränger den djupare och redovisar
för ett originellare material än de flesta
barnskildringar; som konstnärligt resultat bär den
vittnesbörd om en inte över sig
experiment-lysten men smidig och renstämd talang. Den
omständigheten att "Puman" endast är sin
författarinnas andra bok talar för att man av
Jean Stafford har rätt att vänta en betydande
litterär insats; och skulle den av någon
anledning frysa inne, har det ändå inte varit
någon överloppsgärning att låta svensk publik
stifta bekantskap med ett så märkligt arbete
som "Puman".

Romanen handlar om två syskon, en pojke
och en flicka, som växer upp i en kalifornisk
miljö av ängslig konventionalism,
söndagsreligiositet och social högfärd. Deras fysiska
klenhet och nervösa sensibilitet har fjärmat

dem från jämnåriga kamrater, och även i
hemmet rör de sig utanför den inre cirkeln,
sedda över axeln av sina redan anpassade äldre
systrar och iakttagna med en blandning av
rädsla och motvilja från moderns sida. Som
kompensation sluter de sig tillsammans,
förskräcker omgivningen genom sin hårdnackade
vägran att bete såg som andra och växer upp
till två på samma gång brådmogna och
outvecklade ungdomar, ännu på pubertetens
tröskel fångna i barnets asociala, primitivt
magiska föreställningsvärld. Sedan de bytt
miljö och hamnat på en ranch i yttersta
Västern, kompliceras deras situation. Pojken
övervinner de flesta hinder som förut har utestängt
honom från den normala tillvaron, under det
att flickan, som fortsätter att täta springorna
i sin ensamhet, känner sig övergiven och
förrådd. Mellan de bägge syskonen uppstår en
irritation, som är färgad av självhävdelsebehov
inför ranchens folk och med deras bristande
sinne för proportioner snart slår över i fullt
utbildat hat. Jakten på en puma leder snabbt
händelseförloppet till dess tragiska klimax;
ranchägaren skjuter djuret, men Ralphs skott
träffar Molly. Symbolhandlingen får med ens
formen av en fruktansvärd verklighet.

I den mörkt sgrafferade teckningen av de
bägge barnen, dessa bortbytingar i en precis
och filisterbetonad medelklassfamilj, har Jean
Stafford lagt fram ett stycke barnpsykologi av
utsökt verkan. Särskilt flickans hudlösa sätt
att reagera för retningar utifrån är återgivet
med en sällsynt förening av intuition och
analytisk skärpa. Mollys begåvning har ett
intensivt kritiskt drag; vid tolv års ålder
framstår hon som en fullvuxen misantrop som för
bok över "oförlåtliga personer" och i ett anfall
av torrögd förtvivlan skriver till sitt eget namn
nederst på listan. Den enda ömhet hon kan
känna är inriktad på brodern, och hon
kämpar med ett slags hysterisk, uppfinningsrik
svartsjuka om ensamrätten till hans sympati;
när hennes fanatism vid ett tillfälle förlett
henne att tömma en flaska svavelsyra över
sin ena hand, väger den brännande smärtan
lätt mot hennes tillfredsställelse över att
hämndeakten blivit vederbörligen observerad.
Hennes väsen är sammansatt av underligt
brutala tendenser; upproriskhet, hånfullhet,
sadism, självplågeri. Trots sin intellektuella
för-sigkommenhet -— en försigkommenhet som är
så markerad att hennes ålder på något sätt
saknar reell förankring — står hon i vissa
avseenden kvar på ett stadium som hon i andra

408

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0424.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free