- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
453

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli—aug. N:r 6 - Harald Swedner: Tidegärd. Novell - John Peale Bishop: Poesi och måleri. Översättning av Torsten Blomkvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

POESI OCH MÅLERI

Han upptäckte hennes mjukhet, när deras
axlar snuddade vid varandra på väg ut ur
kyrkan. Plötsligt visste han att nu var han
den starkare. Vågen av begärelse vällde på
nytt genom honom. Han tog henne under

armen, och hon smög sig intill honom,
övergiven och väntande.

Han hjälpte henne av med ytterkläderna i
hallen. Sedan nästan bar han henne uppför
trappan.

JOHN PEALE BISHOP

POESI OCH MÅLERI

Jag skall börja denna essä med att citera
ett avsnitt ur Allen Tåtes "Reactionary Essays
ön Poetry and Ideas". Han talar om den
förvirring som uppkommer när det gemensamma
erfarenhetscentrum försvinner, från vilket de
olika konstgrenarna utgår när de uppnår sina
särskilda, formella lösningar. Då de olika
konstarterna på detta sätt har berövats sin
rätta näring, börjar de leva på varandra.
"Måleriet", skriver han, "försöker bli musik;
poesien stödjer sig på måleriet; alla
konstgrenarna ’strävar mot musikens väsen’; tills de
slutligen, efter att ha insett musikens
matematiska struktur, blir geometriska och abstrakta
och tillintetgör sig själva."

Dessa ord står att läsa i en essä om min
egen poesi. Och det är på grund av att mr
Tate med all rätt anser att jag i en del av
mina dikter visar en mycket stark dragning
mot målarna och i en annan konstgren än
deras finner lösningar vilka möjligen lämpar
sig endast för dem, som han har inbjudit mig
hit.1 Med sin inbjudan kan han ha haft vissa
skadeglada avsikter. Kanske han har inbjudit
mig hit bara för att få bevittna min
förvirring. Men denna förvirring är jag inte ensam
om. Den har kanske existerat i alla tider. Vi
vet att den existerade i mitten av 1700-talet,
när Gotthold Lessing skrev den berömda essä
om måleriets och poesiens gränser, som han
kallade "Laokoon". De distinktioner Lessing

1 Denna essä upplästes som föreläsning vid
Princeton University.

uppställde, förefaller alltjämt vara giltiga.
Fortfarande skulle det förefalla riktigt att säga,
att poetens område är successivitet i tiden,
medan målarens är successivitet i rummet. Och
likväl är det, paradoxalt nog, först med den
konstutveckling, som Lessing gjorde en del
för att inleda, som förvirringen blir allvarlig.
Jag vill inte tillmäta Lessing alltför stor
betydelse. Kritiker har en viss benägenhet att
förstora sina föregångare; i avsikt att öka
kritikens prestige tillskriver de kritikerna i det
förgångna ett inflytande över den skapande
konsten som de sannolikt aldrig har haft.
Lessing var emellertid med i början av en
konstutveckling som vi ännu inte har sett slutet på.
Och det är värt att ett ögonblick överväga
hans ståndpunkt, om vi skall kunna förstå
varför hans klara åtskiljande av poesi och
måleri följdes av ett århundrade, under vilket
dessa konstgrenar blandas samman på ett sätt
som saknar tidigare motsvarighet i
Västerlandets historia.

Ett av skälen till att Lessing, vars
distinktioner är så klara, genom sitt inflytande gav
upphov till en sådan förvirring är att han,
liksom alla hans samtida skulle ha gjort,
intresserade sig för de uttrycksmedel varje
konstgren använde vid vad han benämnde dess
efterbildningar, endast försåvitt de
begränsade konstnären vid hans ämnesval. För
honom, som levde på 1700-talet och var fylld
av beundran för grekerna och romarna, var
det möjligt att ta uttrycksmedlen för givna.

453

«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free