- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
566

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September. N:r 7 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

filmRECENSIONER

rande trav. I en del enskilda fall, framför allt
termer som rör hästar och hästsport har
översättaren däremot inte brytt sig om att ta reda
på de svenska uttrycken utan hittat på egna,
vilket gör ett förvirrande intryck. Här må
endast nämnas att — en horrör av rang i en sådan
bok —- galopplöpningar blandas ihop med
travtävlingar, ett amerikanskt påfund som
knappast förekommer i England. Sådana smärre
skönhetsfel lär väl inte hindra de flesta läsare
från att uppskatta både boken och
översättningen men saken har ett visst principiellt
intresse. Och en annan gång kan det ju bli
riskablare, om det t. ex. gäller fotboll...

Åke Runnquist

BERTIL MALMBERGS
ESSAYER

Bertil Malmberg: Utan resolution. Uppsatser
1938—1949. Bonniers. 15: —.

Bertil Malmberg betonar redan med titeln
på sin nya essaysamling "Utan resolution" att
det kanske för en läsare kan vara svårt att
finna en gemensam nämnare för de åsikter och
den problematik som avspeglas i boken. Det
är naturligtvis inte heller så enkelt, kanske inte
ens möjligt att dra fram i ljuset en
grundformel ens för ett så i stora linjer sällsynt
enhetligt författarskap som Bertil Malmbergs,
Att det har stil och tyngd, även när diktaren
försöker ge det ett sken av flyktighet eller rent
av bekänner vad han kallar sin egen
"håll-ningslöshet", är uppenbart, likaså att det äger
en formell klarhet och mycket ofta en solenn
grandezza mot en bakgrund av oro, tvivel, grå
aska och sugande mörka virvlar. Den ständigt
aktuella medvetenheten om avgrundernas
möjligheter, om det estetiska livets tvetydighet har
länge följt honom och aldrig lämnat honom.
I en essay från 1939 kallad "Kristen diktkonst
i modern tid" fäster man sig särskilt vid en
fråga i den rika och omsorgsfulla
argumentationen:

Måste icke den som med brinnande allvar
omfattar sin kristna tro offra också den mest
förandligade synd och last, kulturens finaste gifter, konstens
mångförgrenade vällust, hela det förledande livet i
symbolernas och kadensernas rike för det enda
nödvändiga, nämligen att bevara intakt sin moraliska
entydighet och sitt gudsförhållandes renhet?

I viss mening sammanfattar denna
beundransvärt formulerade fråga diktarens
säkerligen aldrig övervunna personliga grundproblem.

Aldrig övervunna? Jo, kanske övervunnet —
i ödmjukhetens eller resignationens tecken —
men i så fall ändå alltid hemligt närvarande,
alltid utnyttjat som fruktbart
spänningstillstånd. En kristen polemiker skulle utan
svårighet kunna sätta ett dogmatiskt finger mot
en öm punkt i denna problematik: den
högtidlighet, den höghet som Bertil Malmberg i
tanke och åtbörd förlänar avgrunden, förlänar
demonvärlden, är djupt främmande för kristet
tänkande — med konstnärens
maktfullkomlighet har diktaren åt densamma lånat en
värdering som endast tillkommer det ur kristen
synpunkt auktoriserat heliga. Men diktaren
försvarar sig med att betrakta den fruktbara
demonien som den "bortvända" sidan av
gudomsväsendet, den som vetter mot dunkla
regioner, hemliga men ändå heliga urkällor.
Med detta försvar kunde han knappast nå den
renläriga vissheten, men han hade redan nått
ett annat resultat: en förening av estetik och
världsåskådning, som just genom
uppfattningen av det numinösa i demoniernas
fruktbarhet, genom den högtidligt genombävade
och halvt religiösa aspekten på symbolernas
rike och "musikens urkälla" också får en
anknytning till samvetets värld. En svagare ande
kunde lätt ha använt sin demonfilosofi som en
dunkelt glimmande mantel att dölja sig i eller
till en rustning att användas i mycket
tvivelaktiga kampsammanhang. Det senare
alternativet var inte alldeles ovanligt på 30-talet i
det land, där Bertil Malmberg framlevat tio
år av sin ungdom, och bland de insiktsfulla
och inte sällan djupgående bidrag till
hitlerismens förhistoria som samlats under rubriken
"Tyska förvandlingar" återfinner man en essay
över Georges adepter i nazismen, en studie
över esteticismens förfall och den
beklämmande historien om en kategori av individer
som under trycket av sitt som blott tillfälligt
menade förbund med vulgariteten råkade
glömma att dra gränsen mellan demoni och
satanism.

När man konfronteras med en påtaglig
satanism måste man överväldigad av skräck
skjuta undan sin demonvärld — då fruktbar
endast som vältrande skuggor av vaga
med-skyldighetskänslor. Och i de tal som Bertil
Malmberg författade under barbariets och
terrorns högflod ställer han sig själv kanske
mera realistiskt, mera praktiskt än någonsin
tidigare inför det krav på entydighet och
känslans intensiva renhet som en gång var hans
stora åskådningsdilemma. Men det gäller alltså

566

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0582.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free