- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
609

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober. N:r 8 - Lars Forssell: Ezra Pound

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EZRA POUND

Återstår den poesiförälskade ingen annan
utväg än att läsa den förbannade Pound (för
att använda hans eget uttryckssätt). Dock,
under färden genom "Cantos" djunglar av
skönhet bör han ha salva mot tistelsting och serum
mot giftmyror nära till hands: "As a lone ant
from a broken ant-hill / from the wreckage of
Europé, ego scriptor". (Canto LXXVI.)

Det vilar onekligen en tragisk ironi över
Pounds öde i dess yttre gestaltning,
motsvarande en kanske mindre ironisk tragik över dess
inre. Några data och uppgifter att placera
honom i tid och rum. Han föddes 1885, av ganska
förmögna och bildade föräldrar uppenbarligen.
Han studerade vid universitetet i Pennsylvania
(ekonomi, klassiska språk, litteraturhistoria,
historia) och tog sin Master’s Degree 1906.
Sedan verkade han som lärare vid flera colleges.
Han gjorde tidigt resor till Europa. Under
några år på tiotalet, den s. k. "Pounds era",
var han den drivande kraften bakom Poetry,
en exklusiv litterär tidskrift utgiven i Chicago.
17—19 bodde han i London (fjärran den
hatade Wilson) och var platsredaktör för Little
Review, där han publicerade flera av sina allra
bästa essäer, bl. a. den utomordentliga om
Henry James, till vilken jag skall återkomma.
1924 flyttade han så definitivt till Italien
(Rapallo). Han redigerade där 27—28 en
egen tidskrift med det betecknande namnet
Exile. 1939 gjorde han ett besök i Förenta
staterna, där han chockerade somliga och
tilltalade andra (representanterna för Hearst) med
sina starkt fascistiska uttalanden. I april 41
började hans ryktbara radioutsändningar.

Ett tidigt prosaporträtt av Pound, av
kvinnlig hand, visar oss en småväxt, kattögd
skrikhals, med "flammande" rött hår, i ständig
nervös rörelse, skrivande poesi med höger och
musik med vänster hand, talande om sig själv
på de flesta döda och levande språk. På
tiotalet var han en intellektuell kraftkälla, en
pionjär, en esoterisk deus ex machina poetica
Britannica. I detta nu, när hans stämma på föga
smickrande sätt observerats i vidare kretsar,

EZRA POUND

lär han själv ha nått, till sist, sitt försäkrade
lugn — den sinnessjukes.

Mot bakgrunden av denna hans egendomliga
karriär måste man uppfatta slutorden ur de
båda sista av hittills publicerade Cantos som
på en gång parodiska och — det måste
erkännas — gripande:

The States have passed thru a

dam’d supeicilious era
Down, Derry-down /

Oh let an old man rest.

(Canto LXXXIID

When the hoar frost grip ’thy tent
Thou wilt give thanks when night is spent.

(Canto LXXXIV)

2

Dessa följande anteckningar avser inte att
ge en fullständig bild av poeten Pound utan
vill blott antyda karaktären av hans poesi och
den poetik, som ligger till grund för hans
poesi. Denna erbjuder material till tyvärr
hittills oskrivna böcker; och endast en textkriti-

609

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0625.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free