- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
644

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober. N:r 8 - Bokrecensioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOKRECENSIONER

till insikt om att han egentligen aldrig varit
riktigt fri utan hela tiden utnyttjats som en
bricka i maktkombinationernas rävspel. Det är
väl knappast någon eftergift åt det
välförstån-diga moraliserandet som kommit författaren
att på detta sätt låta Bjartur misslyckas
snarare bör väl denna händelseutveckling
uppfattas som ett uttryck för den mogna resignation,
den behärskade fatalism som tycks utgöra
grundstämningen i hans bok och som
sammanfattas sålunda: "Det finns intet så
skoningslöst som människolivet. Det är också mycket
svårt att urskulda människolivet, särskilt inför
de stumma djuren omkring oss. Men de första
dagarna är alltid värst och det ligger stor tröst
i att brotten och sorgerna glömmas likaväl som
kärleken".

"Fria män" är till sist en bok där den
närvarande verkligheten på ett egendomligt sätt
kommer att representera något flyktigt och
alltför speciellt, förtonande sina
ögonblickskonturer mot den hållbarare, förtätade bakgrund
som är de gångna tidsåldrarnas. Rösterna tycks
liksom eka långt bakåt, bort mot det förflutna,
det är som om människorna trots all sin
moderna probleminfattning lika mycket tillhörde
det förgångna, som om de från sin framskjutna
utsiktspunkt i nuet upprättat en
sammanbindande förbindelse med det svunna, en
förbindelse som kommer nuet och forntiden att
liksom existera samtidigt och med samma
betydelse. Detta återgår för övrigt också på
språket som förenar modern filmrörlig
impressionism med en kargt ålderdomlig
slutenhet. Inte minst genom detta framsuggererande
av ett vidsträckt, djupekande sammanhang, av
en gränsupphävande tidskontinuitet som i sig
innefattar porträttet av den uråldriga,
individualitetsutplånande släktmänniskan är "Fria
män" ett särpräglat verk som lyder sina egna
lagar och som förråder en djup insikt i de
avgörande livsvillkoren, i det mänskliga
ödesdramats eviga spel mellan förtröstan och
upp-givelse, mellan nåd och tragik.

Carl-Eric Nordberg

NORSK UNGDOM

SlGURD Evensmo: Gränsland. Översättning av

Cilla Johnson. Bonniers 1949. 11: 50.
Øivind Bolstad: Den röda begonian.
Översättning av Kerstin Meding-Pedersen.

KF:s bokförlag 1949. 9: 75.

I sin nya roman skildrar den norske
författaren Sigurd Evensmo, som tidigare gett ut

ett par böcker med ämne från ockupationen,
en pojkes utveckling, men han har också och
kanske framför allt ett socialt ärende. I en
räcka impressionistiska, artistiskt avrundade
kapitel berättar han om en liten värld, en liten
norsk stad som med sina otroligt skarpa sociala
gränser ganska fullständigt speglar den stora
världen utanför dess råmärken. Det gäller inte
minst Texas, ett kvarter i stans utkant där det
bor hederligt småfolk som ytterst noga håller
på sin sociala position och lever kringgärdat
av ett staket bortom vilket allt det främmande
och skrämmande i tillvaron tar vid; på andra
sidan fältet reser sig nämligen på en höjd en
rutten byggnad, "Paradiset", där enligt
Texas-borna en del mera löst folk, packet, håller till.
Det är Texas som är gränslandet, och barnen
har knappt kommit till medvetande förrän de
får inpräntat i sig var gränsen går; de växer
upp med ett slags Paradiskomplex.

Karl Martin är en känslig, något inåtvänd
drömmande pojke och hur han småningom
kommer ifrån detta komplex ger romanen dess
linje; han är tecknad med varsamt handlag
men alla drag i pubertetsutvecklingen prickas
in, dock utan någon understruken råhet; det
verkar numera originellt. Kanske tycker man
sig ha mött en dylik utvecklingshistoria
tidigare i litteraturen, men Karl Martin skäms inte
för sig i sällskapet och det är genom hans
ögon vi får följa händelser och öden i Texas
och i "Paradiset", den spännande värld med det
"skrämmandes" tjusning dit pojkgängen
naturligtvis gör många intressanta eskapader.

Det sociala mönstret i romanen förefaller
eljest något väl schematiskt. När Evensmo
förpassar Karl Martin till gymnasiet — ty han
skall uppåt — och till det rika villakvarteret
i andra ändan av stån, som kallas
Sommarfröjd, blir det hela redan mindre intressant;
ungt svärmeri tolkas med fin grace men
överklassmiljön verkar konventionellt uppfattad
och den sociala pekpinnen är för tydlig. Den
är efterhängsen också i det sista avsnittet där
vi får följa Karl Martin till tegelbruket;
pojken har nämligen under depressionen måst
sluta skolan och ta plats som tegelbärare och
eldare. Själva arbetet på bruket, miljön och
typerna och den finkänslige Karl Martins
reaktioner i denna främmande atmosfär är
emellertid fångade med stark inlevelse. Flera av
dessa kapitel har nerv och saknar helt den
preciositet som man någon gång möter i denna
i övrigt ytterst finstämda och poetiskt
genomlysta roman om en ynglings trevande väg fram

644

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0660.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free