- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
702

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November. N:r 9 - C. G. Bjurström: Krig och efterkrig. Brev från Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. G. BJ URSTRÖM

RO MAIN GARY

andra klädespersedlar. De två pojkarna slår sig
ner hos den gamle Vanderputte och ägnar sig
under hans ledning åt en intensiv
svartabörs-handel. Vanderputte är för övrigt romanens
starkast framträdande figur, en sorts brottets
Micawber, men fullkomligt fri från
dickensgestaltens ljusa framtidstro och glada
människovänlighet. Han är emellertid festlig i sin
hycklande ärbarhet och sin fega egoism,
samtidigt som hans ensamhet och trötthet gör
honom till en patetisk figur. Den hycklande
och ömklige Vanderputte och
välgörenhetsdilet-tanternas inbilskhet och okunnighet är för Luc
och hans kamrat urbilden av de vuxnas värld,
en farlig och förrädisk värld som de instinktivt
tar upp kampen mot. Snart växer de gubben
över huvudet och gör allt farligare kupper, med
de amerikanska gangsterfilmernas brutala
bedrifter och tidningarnas rafflande
mordskildringar som förebilder. Emellertid kommer
polisen Vanderputte på spåren och Luc får veta
att han under ockupationen angivit arton
motståndsmän. Full av förakt och medlidande

söker han rädda gubben, men när de till sist
är ohjälpligt omringade skjuter han ner honom.
"Denna människokarikatyr var också en
inkarnation, och hans skuld inkarnerade en skuld
som var större än hans, den enda som inte
kunde förlåtas. Det jag hade sökt rädda, det
min far hade dött för syntes mig nu som inte
existerande, meningslöst, förrått av alla,
övergivet sedan länge. Det fanns ingenting längre att
försvara. Det återstod bara att underkasta mig
och att återvända till en feg medbrottslighet,
en välkomnande skuld."

Svartabörsjobbaren och rånaren Luc Martin
framstår paradoxalt som renhetens och
hederlighetens representant i en korrumperad värld.
Broderskapet var en myt, och människorna bär
alla ansvaret för de brott deras kärlekslöshet
framkallar.

Vilken besvikelse ligger inte bakom Garys
bok, han som 1945 gav ut "Education
europé-enne", en patetisk hyllning till de lidande
folkens gemenskap! Ensamhet, främlingskap är
Garys nya erfarenhet.

Flera av de unga författarna skildrar på ett
eller annat sätt främlingskapet, konflikten med
samhället, även om inte alla deras böcker
hämtar sina motiv ur krig, motståndsrörelse eller
efterkrigsbrottslighet. Det är tydligt att denna
känsla är någonting centralt för dem.

Det främlingskap René-Jean Clot valt att
behandla i sin nya roman "Fantomes au soleil"
(Gallimard), är konstnärens. Han har
dessutom valt den blygsammaste bland dem alla,
den gamle möbelsnickaren Raphaël Perez
vilken, när han oväntat tilldelas "la medaille du
travail", blickar tillbaka på sitt liv och
plötsligt upptäcker att hans kunskaper och
skicklighet kastets bort i att i fyrtiofem år laga
gamla stolar och bord. Han beslutar sig då för
att ägna den tid han har kvar här i livet åt
att skapa ett mästerverk, som är värdigt honom.
Han avböjer till allas förvåning och
indignation borgmästarens erbjudande om en lättskött
och välbetalad plats, och stänger in sig i sin
verkstad. Snart lyckas man emellertid få reda
på att gubben arbetar på en fantastisk, utsni-

693

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jun 17 00:32:17 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0718.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free