- Project Runeberg -  Bonniers litterära magasin / Årgång XVIII. 1949 /
779

(1932-1999)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December. N:r 10 - Olof Lagercrantz: David Sprengel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAVID SPRENGEL

svarar med en teckning där konstnären
iklädd riddarrustning hugger huvudet av ormen
Sprengel och sparkar huvudet till svinen. Om
Sprengel var författaren till artikeln är aldrig
bevisat, men misstankarna fanns där. Han var
påtänkt att hjälpa Rolf de Maré att i Paris
sätta upp Svenska baletten 1919, men det kom
till en brytning, många år senare resulterande
i den gruvliga karikatyren av detta
balettföretag i "Fröknarna von Pahlen". Då han 1921
träffade Agnes von Krusenstjerna var han en
mycket ensam människa, som föraktade sig
själv och kände att hans liv misslyckats. Detta
år utmanövrerades han från sin sista position
och fick ej längre skriva i Allehanda. I
tidskriften Säsongen uppträdde han ännu någon
gång. "Agnes von Krusenstjerna och Caliban"
står det under en artikel om Shakespeares
Stormen i Säsongen 1921. Det var frukten av
makarnas första samarbete och mången har väl
menat och menar alltjämt att det var Calibans
roll Sprengel även i fortsättningen skulle spela
i Agnes von Krusenstj ernås författarskap. Det
är ett misstag.

Det kändes säkerligen som en lättnad för
denne olycklige man att i och med sitt giftermål
få överflytta sitt intresse och sina ambitioner
på en annan. Själv hade han misslyckats. Agnes
von Krusenstjerna blev hans egen ungdom i
bättre, ädlare upplaga. Från 1921 är hans
biografi ej längre hans egen. Han utplånade
sig själv för att tjäna sin hustru. Då hon var
död och han ännu ett år levde kvar i den
ensamhet som följt makarna genom alla år
ägnade han alla sina krafter åt att ytterligare
söka befästa hennes ställning. I hans
dödsannons som han själv formulerat och som ej
innehöll något kors står: "Du kommer ej
tillbaka, men jag kommer till dig".

Han ligger begravd på Norra kyrkogården
i Stockholm tillsammans med sin hustru under
en av Carl Eldh skulpterad sten som rymmer
en bild i helfigur av Agnes von Krusenstjerna.
Sprengel är med på stenen endast med sitt
namn, som står längst ned. Det växer klockljung
på graven och den har med åren skjutit upp och

David Sprengel 1931.

dolt hans namn. Kanske hade han varit nöjd
om han sett det.

IV

I den självbiografiska romanen söker
Sprengel avgränsa sin personlighet. Han har
kommit i kontakt med den arabiska världen
och börjat studera Koranen och Tusen och en
natt. Om hjälten i romanen heter det att "de’
arabiska sagorna blevo för honom som en
orientalisk handspegel, i vilken han, när han
höll upp den emot sig, med en åtbörd av glad
överraskning igenkände sitt eget ansikte. Deras
unga äventyrare voro hans eget sinnes rätta
bröder: fyndiga, extremt ungdomliga, smidiga
och rörliga, med något ekivåkt, förvillande, för
nästan alla motbjudande (o glädje!), mitt
emellan man och kvinna. Hos dem skär igenom
som ett gällt skri munterheten i att bedra alla,
bara inte sig själv." Leken med demoniska
attityder och cyniska masker i ungdomen håller
på att förvandlas till blodigt allvar. Sprengel
känner från och med dessa år en pervers glädje
i att för alla framstå så motbjudande som
möjligt. I sin dagbok skriver han med gillande av
en rad ur Baudelaire: "Le plaisir
aristocra-tique de déplaire", den aristokratiska njut-

779.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 13 00:10:42 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blm/1949/0795.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free