- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
IX

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kejsardömet, som åtföljts af en häftig frihetsfeber. Den politiska lidelsen gjorde gemensam
sak med den litterära eller konstnärliga. Det var också stora dagar för litteraturen med
Chateaubriand, hvars Génie du Christianisme hade sä stort inflytande på det samtida
tänkandet, med madame de Stael, med Lamartine, Alfred de Vigny, Victor Hugo, för att ej
tala om del utländska inflytandet, Walter Scotls skottska romaner, som väcka känslan af
verkligt lif inom historien, lord Byron m. fl. Ty den nu sä häftigt väckta tanken
öppnade sig för alla himlens vindar. Stödd på Shakespeare angrep Victor Hugo, med sina
dramer, den gamla dogmatiska tragedien och satte hela sin generation i eld och låga.

•Tean Baptiste Greuze: Förlofning på landet. (Paris, Louvre.)

Teatern blef i själfva verket det lämpligaste stridsfältet, som under ett riktigt tumult till
och med hetsade åskådarna mot hvarandra, //ernanf-premiären, den 25 februari 1830,
betecknar, som man vet, romantikens seger i samma ögonblick som nationen krossade
en krona och en dynasti och genom en revolution numro två segrande tog ut ett nytt
steg på del politiska lifvets bana.

Andra perioden. Fran 1830 till 1848. Bomantiken hade alltså slagit sönder den
klassiska gjutformen. Det vill säga, att de trånga formler, som spärrade in inspirationen
inom bestämda och stängda has och ej tillät konstnären att i sin formgifning frigöra sig
från slafveriet under regler grundade pa en falsk tolkning af antikens mästerverk, hade
atlösts af en absolut frihet i ingifvelse och val af uttrycksmedel.

2. — Målarkonsten. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free