- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
7

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

han grep sig an med sin taila Sabinskorna, som han redan tänkte på, då han satt fången
i Petit Luxembourg. Han hade förelagt sig en ny uppgift, sade lian, lian ville föra
konsten tillbaka till de grundsatser, som grekerna följde, särskildi ville han återupprätta
kulten af det nakna.

Man kan med rätta säga, att den period af Direktoriet, hvarunder denna tafla målades,
utgjorde en enda stor antik orgie. Det var den oundvikliga reaktionen efter så många
kväfvande feberdrömmar. David följde den rörelse han bidragit att skapa, och han tycks
till och med ha mottagit inflytande af några bland sina egna elever: den lilla grupp af
tänkare eller primitiva, som samlats omkring en af dem, Maurice Quav, hvilka långt före

Jacques Louis David: Porträtt af fru Récamier. (Paris. Louvre.)

de tyska nazarenerna och de engelska prerafaéliterna förklarade, att konstens förfall hade
börjat efter Phidias.

David grep sig genast an. Hans duk, som börjades 1795, blef färdig 1799; den
föreställer icke Sabinskornas bortröfvande, som hos Poussin, utan huru sabinskorna, sedan
de blifvit mödrar, anförda af Hersilia, Romuli hustru, ge sig in med sina barn midt i
striden mellan romarna, deras män, och sabinerna, deras bröder, för att bilägga den tvist,
som uppstått mellan de båda höfdingarna: Romulus, som man ser till höger, siktande
med sitt kastspjut, och Tatius till vänster, som böjer sig ner för att ej bli träffad däraf.

Denna tafla var redan berömd, innan den blef färdig. Några gynnade hade fått se
den i ateljén, och det sades allmänt, att flera damer inom den högsta societeten ej dragit i
betänkande alt erbjuda konstnären att stå modell för honom. Del enda sanna däri lär

4. — Målarkonsten. II

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free