- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
14

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1789 och måste afstå från atl täfla på grund af faderns död och andra husliga sorger
eller motgångar, som tvingade honom att arbeta för sin och sin familjs utkomst. Han
reste till Italien 1790, kom tillbaka till Frankrike midt under Skräckregeringen och
undgick genom en låtsad sjukdom den fruktade äran att vara bisittare i
revolutionsdomstolen. Då han ej kunde lefva på livad hans första taflors framgång inbragte, illu
strerade han en mängd verk. Det var knappt förr än med kejsaredömet som han
för-värfvade sitt stora rykte som porträttmålare. Men nu ville medlemmar af den högsta
societeten öfverallt i Europa, kungar, prinsar, generaler, vetenskapsmän och damer på
modet, bli målade af honom. Det var afgjordt i denna genre han visade, om ej den
största originaliteten, så åtminstone den största säkerheten och den mest aristokratiska
elegansen.

Antoinc .Tean Gros: Napoleon t>esöker slagfältet vid Eylau. (Paris, Louvre.)

Porträttet af hans vän målaren Isabey med sin lilla dotter vid handen, som han
utförde 1795 och exponerade följande år, öfverträffar betydligt genom sin enkelhet, sin
naturlighet, sin vackra, dämpade belysning, sin miljö, som är modellens dagliga
om-gifning, hela samlingen af hans förnämsta kejserliga eller kungliga konterfej. Gérard har
liksom alla sina kolleger målat stora dukar till förhärligande af kejsardömet eller
restaurationen, hvilka finnas i muséet i Versailles. Bland hans verk visar Psyke tar emot
Amors första kyss en sida af hans talang, som påminner om den arkaiserande gruppen i
Davids ateljé. Denna distinguerade tafla med sitt något kyliga behag är som ett förebud
till Ingres, hvilken för öfrigt beundrade den som den vackraste tafla sedan Davids
tid». Den utställdes 1798 och köptes 1832 på auktionen efter general Rapp för 22,100
francs.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free