- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
40

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Delacroix har för de offentliga byggnaderna i Paris utfört ett ganska stort antal
väggmålningar: i Hotel de Ville t. ex., där de gingo förlorade vid branden, i Palais du
Luxembourg och Palais Bourbon och isynnerhet i Deputerade-kammarens bibliotek. Akilles’
uppfostran pryder det andra pendentivet i den första kupolen. Den är en af de målningar,
som Delacroix själf satte det största värdet på. Man känner till den berömda plafonden
i Louvres Apollogalleri, men mindre känner man till dekorationen af Chapelle des
Saints-Anges i kyrkan Saint-Sulpice, som afgjordt är en af de vackraste skapelserna inom denna

gren af målarkonsten. Den
beställdes 1849, men Delacroix tog
ej itu med arbetet, som han dock
hade i sina tankar, förr än 1858,
och det var till och med ej förr
än mellan 1857 och 1861, efter
många afbrott beroende på hans
hälsotillstånd, som föga lämpade
sig för kölden i lokalen, som han
arbetade regelbundet därpå.

En af pannåerna, till vänster,
föreställer Jakobs brottning med
ängeln. Scenen försiggår i ett
storvulet landskap, nästan helt och
hållet fylldt af en präktig ek, som
tycks symbolisera Israels makt.
Den ger ett egendomligt gripande
intryck af overklighet och natur.
Jakobs kraftansträngning och
ängelns enkla höghet och lugna styrka
utgöra en slående motsats på
samma gång som det djupa
allvaret i denna kamp, som utgör
en invigning för fadern till det
utvalda folkets tolf stammar,
förhöj es af den imponerande
omgif-ningen.

Det är en annan lika praktfull
miljö, men af arkitektonisk art,
som utgör skådeplatsen för målningen i detta kapells högra pannå: Heliodorus drifves ur
templet. Vi äro — ty man tycker sig verkligen vara där — utanför templets förgård, så som
en sådan fantasi som Delacroix’ kunde frammana den, i midten afskuren af höga pelare,
som utgöra stöd för en hög och majestätisk trappa. Tempelbesökare, kvinnor och leviter
omge öfversteprässen Onias uppe på trappafsatsen, alla slagna af häpnad och beundran för
underverket, som försiggår där nere inför deras ögon. Ty Selevkus Philopators utskickade,
Heliodorus, som velat bemäktiga sig templets skatter, piskas med kopparris af en skara
flygande änglar, som sväfvat ner från himlen, och hans kropp trampas ned af en vacker

Eugéne Delacroix: Heliodorus drifves ur templet. (Paris, Chapelle des

Saints-Anges i kyrkan Saint-Sulpice.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free