- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
70

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Corot: Utsikt öfver Colosseum från Uarnesetriidgården. (Paris, Louvre.)

af arenan, sina busksnår och
löf-massor, sitt klara solsken ocli sin
molnfria himmel kan den i linliet
och lättflytande behandling
jämföras med Claude Lorrains
genomskinligaste verk.

Corot bibehöll alltid från sin
första uppfostran och omgifning
en smak lör mytologi. Han tycker
om att befolka sina skogar och
sjöstränder med nymfer och
lia-madryader. Men det är ej
betydelselösa, onödiga och simpla
statister, afsedda alt pynta upp de
valda naturscenerierna. Hos Corot
äro dessa gudinnor liksom en
utstrålning från själfva marken. I
Louvres berömda tatla En morgon
uttrycka sålunda nymferna, som
dansa på den öppna platsen under
de höga träden med konturer
dämpade af det glesnande töcknet, den
lifsglada stämningen, då dagen gryr.
Denna duk inköptes af staten för

Corot: Gata i Douai: (Paris, Louvre.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free