- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
76

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Constantin Troyon föddes i Sévres 28 augusti 1810. Han dog i Paris 20 mars 1865.
Liksom fallet var med flera af hans yrkesbröder började han som porslinsmålare. Han
var för öfrigt född helt nära statens porslinsfabrik, där han lick undervisning af Riocreux
och hlef anställd som dekoratör. Han bröt sig långsamt igenom och gick först
romantikernas och särskildi Jules Duprés väg. Efter en fotvandring genom Frankrike som de
forna »gesällerna» vågade han sig fram på Salongen 1833 med en vy från Sévresbron.
Han verkliga individualitet kom ej i dagen förr än efter en resa till Holland inemot 1848.
Han fick emellertid sina medaljer på Salongerna 1838, 1840 och 1846, men hlef icke
dekorerad förr än 1849. I sina spaningar efter innehållsrika och måleriska motiv bytte
romantikerna ofta om observationsfält. Men oafsedt några utflykter till Limousin, Bre-

Constantin Troyon: Oxar på väg till plöjningen. (Paris, Louvre.)

tagne, Holland eller Fontainebleau lämnade Troyon nästan aldrig sin hemtrakt
Saint-Cloud och Sevres, men skildrade ofta det gröna, feta Normandie med sina präktiga
nötkreatur, som blefvo ojämförliga modeller för honom.

Den till sitt väsen så poetiska romantiken njöt mest af solnedgångens färgeffekter och
höstens rodnad; de nya naturalisternas grupp föredrog däremot morgonen, soluppgångens
skära ljus, morgondimmornas lätta gråa slöjor och vårens litliga och friska grönska.
Troyon har präktigt återgifvit detta jordens uppvaknande, fullt af kraft och behag; hans
Oxar på väg lill plöjningen, som utställdes 1855 och sedan satt i Luxembourg, andas i
högsta grad denna landtliga poesi, som är så sann och äfven storartad, utan litterär
oin-stufning eller fantasiöfverdrifter, där människans arbete och ljusets trollmakt äro
tillräckliga för att adla slättens hvardagliga och händelselösa skådespel, där den breder ut sig
under den vida morgonhimlen. Morgonen är den enkla titeln på en annan, samma hans
favoritämne behandlande duk af mindre dimensioner i jämförelse med den föregående,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free