- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
113

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Géröme förstod att begagna sig däraf, och han filet’ hufvudinan för den lilla grupp, som
kallades neo-grekerna och hvars mest framstående konstnärer, utom honom, voro Hamon
och Picon. Denna tafla väckte stort uppseende och framkallade till och med
egendomliga profetior. De avancerade kritikerna logo Géröme för en af de väntade
förnyarna, då han i själfva verket endast skulle återupptaga och med sin kända energi
leda den klassiska traditionen. Hans betydande lifsverk, soin till och med sträcker
sig till skulpturen, var mycket omväxlande. Mellan 1847 och 1857 är det öfvervägande
klassiskt med ett drag af målerisk förnyelse genom färg och anekdot, genom tidsstudier
och realistisk iakttagelse af lefvande modell, som med pikant sinnrikhet närmade dessa

Rolicrt-Fleury: Religionssanitalet i Poissy. (Paris. Louvre.)

antika ämnen till vår samtids humanitet. Sedan sysslar han litet med modern historia,
alltjämt i smått, som genremalare, och af sitt begär efter naturtrohet i det pittoreska, som
hade dragit honom till arkeologien, föres han slutligen öfver till etnografien. Han reste
i Orienten och hemförde därifrån lärda och duktiga studier och talrika kompositioner,
som äro berömda. Fången i muséet i Nantes (Salongen 1863) är ett fulländadt prof på
denna noggranna och på historiska studier grundade konst, som pä samma gång är
reflekterad, ansträngd och nervös. Géröme dog i Paris den 10 januari 1904 i full
besittning af alla sina själsgåfvor, midt upp i arbetet, efter ett ärofullt och innehållsrikt lif.

Joseph Nicolas Robert Fleury, kallad Robert-Fleury, lillryggalade en lång hana, som
sträcktes ut öfver nästan ett helt århundrade. Han föddes i Köln af franska föräldrar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free