- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
155

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

se, utslälld i Kro le des Beaux-Arls,
hela denna stora och präktiga serie
af trettiotre målningar afsedda alt
skildra musikens, särskildt
opera-musikens, triumf. Denna utställning
biel en stor tilldragelse till ära förden
franska konsten och Frankrike strax
efter dess nederlag. Om än minnet af
renässansens stora italienare vägledt
och hjäpt honom, hade Handry dock
med storartad själfständighet skapat en
konst, som var helt och hållet hans
egen och alltigenom modern, en konst
af öfverlägsen elegans och ett på
samma gång stolt och retande behag,
som pånvttfödde allegorien medels en
obeskrilligt skön och eldig rytm, full
af rörelse och lif. Baudry, som sedan
tick i uppdrag alt dekorera Högsta
domstolen och slottet Chantillv, hade,
då han skulle börja arbetet för
operan, öfvat sig med den dekorativa
målningen Dagens fyra timmar, för ett hus vid Avenue des Champs-Elysées tillhörigt en
berömd dam ur demimonden, gift med grefve Henckel de Donnersmarck och känd under
namnet la Paiva.

Baudry hade en fri, vetgirig och för intryck känslig intelligens, som icke allenast
förstod att uppskatta de gamla mästarnes verk, utan också var mottaglig för allt nytt,
som spirade fram omkring honom. Mot slutet af hans bana hade därför också hans
manér fått ökad klarhet. Sanningen, i Luxembourg, är ett af de mest intagande profven
på denna nya form af hans talang med sin friska sillVerton. Han har också målat en
mängd porträtt. Vald till medlem af Institutet 1870 utan att ha uppställt sig som kandidat,
blef han kommendör af hederslegionen 1875.

Nära Baudry står en annan konstnär, som, fastän han lefde fjärran från
utställningarna, likväl öfvat ett visst inflytande på den dekorativa målningens utveckling genom
sin djupa, systematiska bildning och sin smak, och det är Victor Galland född i Geneve
af franska föräldrar 1822, död i Paris 1892), af hvilken Luxembourg äger en liten intagande
komposition, Le jour des Cnivres, men som framför allt har utfört betydande
dekoralions-arbeten för Hotel de Ville, Panthéon, herr Van der Bilts hus i Newyork, Les Gobelins
och flera privathus.

Men den man, hvars monumentala verk helt och hållet dominera vår tid, är Puvis
de Chavannes. Född den 14 december 1824 i Lyon, där hans far var förste grufingenjör,
var Pierre Cécile Puvis de Chavannes burgundare till börd och temperament. Efter att
ha afslutat sina studier vid Lycée Henri IV tycktes han tveka mellan Polytekniska skolan
och juridiken, men efter en resa till Italien beslöt han att bli målare. Han studerade för

Paul Haudry: Dagens fvra timmar (fragment).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free