- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
168

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Claude Monet: Bron vid Argenteuil.

hvilken livar och en af prismats hufvudfärger ropar eller de båda andra förenade och
förhöjes af deras närhet, d. v. s. lilall förhöjes af närheten till orange, en blandning af
rödt och gult, rödt förhöjes af närheten till grönt, en blandning af gult och blått, och
vice versa. Sidoanordnandet af dessa färger, i stället för deras blandning, tiodubblade
sålunda palettens uttrycksförmåga. En af hans kamrater, Camille Pissarro (född den 18
juli 1830 på S:t Thomas, Antillerna, af franska föräldrar, död i Paris den 12 november
1903), upptog denna idé och öfverdref metoden genom att systematiskt använda den
färg-sönderdelning, som man har kallat pointillism. Medan detta godtyckliga förfaringssätt
fortsattes af åtskilliga konstnärer — några, t. ex. Seurat, Signac och den belgiske målaren
van Rysselberghe, ha gjort del icke utan talang - återvände han för öfrigt till ett friare

alla ljusets växlingar under dagens olika skeden. Sålunda fullbordar han en följd ai
serier, som blifvit berömda, Hövälmar, Popplar, Katedraler, Näckrosor, Utsikter öfver Themsen,
hvilka hvar och en för sig äro de yppersta analyser af ett öga begåfvadt med
utomordentlig iakttagelse- och förnimmelseförmåga och i sin helhet utgöra liksom storartade
symfonier till ljusets ära.

Claude Monet hade som teknik antagit den för öfrigt af många föregående mästare
använda metoden att sönderdela färgen. Chevreuils upptäckter beträffande »färgernas
liktidiga kontrast» hade framkallat alla slags optiska problem, som lifligt sysselsatte
artisterna. Claude Monet stödde sig på »komplementfärgernas» mycket omtalade lag, enligt

NM

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free