- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
184

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

präktig talla, Hushållerskan, som är sysselsall med all fylla en kryddburk, från Salongen
1897. Han utvecklade äfven sin genre och skördade allt större framgångar med sina
interiör och figurtaflor med kraftiga ljusdunkeleffekter i holländsk stil. Beaune-damernas
bordsbön från Salongen 1903, där det berömda sjukhusets nunnor äro församlade i sill
refektorium med dess blanka boaseringar, där ingenting af det gamla förändrats, i sin
måleriska medeltidsdräkt och insvepta i gyllene dagsljus, stadfästade del rykte, som den
unge konstnären förvärfvat sig genom sina Knypplerskor.

Joseph Bail hlef riddare af hederslegionen 1900.

Samma utomordentliga hedersbevis tillerkändes Georges Rochegrosse 190(i. Det
krönte en redan öfverlylld lefnadsbana, ehuru konstnären knappt uppnått sitt femtionde
år. Rochegrosse är född den 2 augusti 1859 i Versailles i en omgifning ägnad all väcka
hela hans brådmogna konstnärsvetgirighet. Han är besläktad med Théodore de Banville,
och något af dennes måleriska och raffinerade talang finns också hos hans egen talang.
Han producerade mycket tidigt och slog sig först på att illustrera, en genre, som han
sedan gärna återupptagit. Den första framgång, som öppnade väg för honom, var hans
Vitellins släpas omkring på Roms gator af pöbeln Salongen 1882), en tafla, där arkeologien

lefde upp igen, och där lidelserna
hos den mot den vidriga kejserliga
marionettens flämtande kropp
lös-släppta pöbeln väckte en stark
förnimmelse af verklighet.
Rochegrosse fick en andra medalj; hans
af staten inköpta tafla uppsattes i
muséet i Sens. Följande år
kämpade han med Henri Martin om
Salongspriset och vann det med sin
Andromake. Sedan hämtade han
sin inspiration antingen ur antiken,
isynnerhet den orientaliska, som i
Babylons död (1891), Hord af hunner
plundra en gallo-romersk villa, eller
ur medeltidens historia, som i
Jacquerie-kriget och förenade i sin
mångsidiga, sanningssträlvande
konst Théophile Gautiers ocli
Flau-berts besvärjareanda med Gérömes
och Alma-Tademas arkeologiska
och etnografiska lärdom.
Rochegrosse dekorerades 1892.

Hans forne medtäflare, Henri
< Martin, är född i Toulouse den 5
augusti 1860. Uppfostrad i en myckel
anspråkslös omgifning visade han
tidigt sin målarebegafning, studerade

Georges Roehegrossc: Vitellius slupas af pöbeln omkring på Roms gator.
(Sons, Museet.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free