- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
189

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det första af dessa arbeten, som är
liksom en illustration till en dikt af hans
res- och arbetskamrat, Si Sliman hen
Ibrahim Bamer, tillhör
Luxemhonrg-muséet. Dinel är officer af
hederslegionen sedan 1905.

Inemot 1895 kunde man märka en
viss oro bland de unga. De
protesterade i sin tur mot den franska
målarkonstens forsumpning i pedantisk
iakttagelse och tråkig dokumentarism. En
reaktion uppstod, idealistisk eller
koloristisk; den härrörde från de mest olika
kretsar. Man såg nu le Salon de la Rose
+ Croi.v spira upp under ledning af Sår»
Joséphin Péladan, den grupp af
neo-impressionister och symbolister, som
hade sina utställningar vid rue Le
Pele-tier. A andra sidan slod Gustave
Mo-reaus ateljé i sin fullaste blomstring. Det
skulle vara lätt att sammanknyta
alla dessa konströrelser med de
litterära rörelserna och all påpeka
dessa unga målares medvetna eller
omedvetna samband med Stéphane
Mallarmé, Paul Verlaine, Jean
Mo-réas och de andra yngre poeterna,
symbolister eller dekadenter, för
att ej tala om inflytandet från
engelsmännen Shelley och
Swin-burne, som voro högt skattade al
ungdomen på den liden. Ur den
impressionistiska kretsen, som då
tycktes vara den företrädesvis
in-dependenta och till hvilken de
eldigaste och frigjordaste andarna hade
slutit sig, utgingo några individer,
som voro häftigt omstridda, men
slutligen slogo igenom tack vare
sin starkt personliga uppfattning.

I främsta rummet ha vi att nämna
Henri de Toulouse-Lautrec och
Paul Gauguin. Bägge utställde vid
den nämnda tiden hos konsthand-

Étiennc Diuet: Aliilel-Gheram och Nour-el-Atn. ( Paris. Luxembourg.)

Henri de Toulouse-Lautrec: I “Houlin de la Galette".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free