- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
191

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

studerat på Académie Julian, men han älskade de gamla mästarne och isynnerhet de
naiva, utsökta florentinarne. De utgjorde länge hans vägledare under hans första mystiska
period, som präglades af en tämligen maniererad men redan ganska intagande naivitet,
med något af det oskuldsfulla och raffinerade, sinnliga och religiösa behaget hos Verlaines
dikter, som han illustrerade. Italien hade påbörjat och Grekland fullbordat hans
uppfostran, och den förtjusande jungfrulige och subtile skildraren af madonnor, af de tre

vise männen, af ämnen från Kristi_____________________________

efterföljelse och S. Franciscus, af
små snälla änglar i ett vårligt
paradis ölversålladt af blommande
liljor, har blifvit en lika förtjusande
enkel och egendomlig—alltigenom
antik genom sin naiva grace och
till och med genom formgifningens
älskliga tafatthet — berättare af
Nausikaas och Kalypsos förlustelser
i härliga sydländska landskap i
blått, röd t och guld, grönt och
violett. De pannåer, som denne till
dekoratör födde konstnär nyligen
utfört åt en mecenat i Moskwa,

Psykes historia, beteckna ett nytt
utvecklingsskede, bredare, säkrare,
mera »klassiskt», om man tar ordet
i dess bästa bemärkelse.

Vid denna lid, 1895, fanns bland
de unga konstnärer, som mest öppet
protesterade mot omgifningens
blodfattiga tendenser, en liten grupp,
som man snart döpte till »svarta
bandet», emedan deras alster genom
sin uppdrifna färgstyrka stucko af
från den öfriga Salongen. Somliga
voro redan kamrater från ateljén
eller skolan, andra slöto sig till dem,

dragna af besläktade tycken eller påverkade af kritikens hetsord. Man urskilde redan
individuella drag hos Aman-Jean, Cottet, Simon, René Ménard, J. Blanche, Prinet, deras
efterföljare André Dauchez, Henri Duhem, Lobre, Ulmann samt nya element, som kommit
från andra håll. De grundade längre fram Société Nouvelle, som under de första åren af
nittonhundratalet omorganiserats till »Exposition de peintres et sculpteurs sous la présidence
de Rodin». Den äldste af dessa unga var Aman-Jean, född i Chevry-Cosigny
(Seine-et-Marne) den 18 november 1860. Elev af Hébert och Puvis de Chavannes, hade han af
dessa båda mästare bibehållit en känsla för varma, skälfvande harmonier och en smak
för poetiska ämnen. Han debuterar med kompositioner hämtade ur legendens, historiens
27. — Målarkonsten. II.

Maurice Denis: Psykes historia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free