- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
205

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dock ej in i den nya grupp, som hans lärjunge sedan bildade, ehuru han visade den varma
sympatier. Denne unge målare var väl en af de egendomligaste företeelserna inom den
moderna konsthistorien.

Gabriel Charles Dante Rossetti var son lill en politisk Jlvktig, som blifvit förvisad
från konungariket Neapel, där han varit antikvitetskonservator, och Frances Mary
Lavi-nia Polidori, en ung engelska af toskansk hörd, hvars far varit Alfieris sekreterare. Han
föddes i London den 12 maj 1828 och dog i Birchington, nära Margate, den 8 april 1882.
Han studerade vid King’s
College, tillhörde akademiens
artistskola 1845—4(5, men
kom ej in i den klass, där
man målade efter lefvande
modell. Han blef alltså
Madox Browns elev 1848 och
slöt sig tillsammans med två
akademikamrater, William
Holman Hunt och och John
Everett Millais, för alt jämte
sin bror och några andra
vänner grunda det lilla
pre-rafaeliliska kotteriet, som
snart väckte sådant
uppseende i London.

Trots sina anspråk på
realism är denne svärmiske
angloitalienares konst först
och sist poetisk och så litet
prerafaelitisk som möjligt, ty
den är nära besläktad med
femton hundratalets
venezi-anare. Skald pä samma gång
som målare hämtar han sina
ämnen dels ur sina egna

dikter, dels ur Dantes verk,

Gabriel Charles Dante Rossetti: Beata Beatrix. (London, Tate-galleriet.)

som hans far hade kommen-

terat, dels ur medeltidens riddare- och kärleksdikter, de gamla engelska balladerna, där
de samtida engelska skalderna så ofta hämtade sin inspiration.

Hans konst är en egendomlig blandning af glödande och passionerad, eldig och
behärskad lyrik, tillsatt med en nyans af feberaktig mysticism och sydländsk symbolism och
präglad af ett subtilt, äkta britanniskt originellt behag. Hans entusiastiska konstsvärmeri,
som splittrade sig på alla tankens uttryckssätt och alla konstens former: glasmålningar,
illustrationer, färglagda eller i svart och hvitt o. s. v., förenade, med en yppig och
gripande vältalighet, Giorgiones och Tizians värme med Lippis och Botticellis öfverdrifter i
teckning. Hans första målning, Madonnans barndom, utställdes 1849 inom en privat krets.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free