- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
207

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

porträttmålaren Henry Sass. Han gjorde sa snabba framsteg, att han tick silfvermedalj
vid nio års ålder. Han var ej sjutton år, då han målade och utställde sin första talla:
Pizarro befriar Incas i Peru. År 1847 fick lian guldmedalj af Kungliga Akademien, och
samtidigt gjorde han sig bemärkt vid tällingen för Weslminster-dekorationsmålningarna
med sin Änkans skär/’. Följande år slöt han sig, som sagdl, samman med sina
ateljékamrater Rossetti och Holman Hunt för att bilda det lilla prerafaelitiska samfundet.
Han blef, till en tid åtminstone, det mest typiska uttrycket därför, och hans minutiöst
realistiska grundsatser tillämpades
med en fast, lysande och säker
teknik och en sällsynt förmåga af
målerisk och uttrycksfull
iakttagelse; olyckligtvis öfvergaf han
dem alldeles för snart, då han
gjorde lycka, för all få behålla
publikens ynnest och klättra
uppför de officiella utmärkelsernas
trappa. Detta första skede af hans
bana är det mest lysande. Hans
första prerafaelitiska målning är
Lorenzo och Isabella (1849), ett
ämne hämtadt ur Keals’ dikter,

Balsamkrukan, hvars ämne livar
och en af sällskapets grundare
beslutat sig för att välja, Timmer
mannens verkstad (1850), Mariana,
skogvaktarens dotter (1851),
Huge-notten och Ophelia (1852, i
Tate-galleriet); Frigifningsordern (1853),

Den blinda flickan (1856). År 1853,
då den unge revolutionären var
tjugulyra år, hade han skördat så
stora framgångar, att han blef
associé vid akademien, och 1863
blef han ledamot däraf. Ar 1885
blef han utnämnd till baronet,

och vid lord Leightons död, kort före sin egen bortgång, valdes han till Kungliga
akademiens præses. Han var officer af hederslegionen och korresponderande medlem af
Institutet. Man beräknar antalet af hans målningar till 227, bland hvilka vi ytterligare böra
nämna Husaren frän Braunschweig 1863, da han slod på höjden af sin talang, Sir Walter
Raleighs barndom 1870, Nordvästpassagen 1875, Kungliga gardeI 1877 samt en mängd
landskap och porträtt, däribland af Kardinal Newman, Lord Beaconsfield, Lord Salisbunj,
Cdadstone m. 11.

Frigifningsordern. 17Hk skildrar en liten enkelt gripande scen, hvari Millais har
koncentrerat alla sin uttrycksfulla realisms lugna och starka medel. En ung kvinna, som

John K. Millais: Frigifningsordern.

29.

Målarkonsten. II

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free