- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
233

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var han så föga uppskattad af allmänheten och hade del i början så dåligt, att han måste
ta emot hvad som flöt in vid en talvelförsäljning, som några konstnärer ställde till.
Skygg, misstänksam och otillgänglig stängde han in sig för att måla, arbetade långsamt
och eftertänksamt och ändrade ofta hvad han målat. Han bodde i Paris, hvars måleriska
och lifliga scenerier han beundransvärdt ålergifvit, vidare i Nivernais, Normandie,
sär-skildt i Honfleur, tillsammans med sin vän Boudin, som han tydligt påverkat, liksom
han också påverkat Daubigny och Claude Monet, i det han så att säga utgjorde en
föreningslänk mellan romantiken och impressionismen.

Vi ha nu kommit till den moderna holländska konstens störste man. Jozef Israels
inleder den nya tiden. Liksom Constanlin Meunier eller Whistler utbreder han sitt
inflytande utanför sitt land, och hans biografi tillhör världshistorien.

Jozef Israels: Ensam i världen. (’Amsterdam, Museet.)

Jozef Israels föddes i Groningen den 27 januari 1827 och afled i Haag den 13 augusti
1871. Han var son af judiska föräldrar, fick en religiös uppfostran och var till och med
bestämd att bli rabbin. Hans namn skulle vara tillräckligt att skingra den fördomen, att
judarna ej äro konstnärligt begåfvade, om man ej jämte honom kunde åberopa Pissarro,
Liebermann, Lévitan och många andra bland vägbrvtarna. Hans far var en obetydlig
växelmäklare, som snart tog honom till medhjälpare i yrket. Hans talang kom i dagen
af en slump. Han var mycket road af att teckna och använde alla sina lediga stunder
till alt kopiera litografier och kopparstick. Han fick sin första vägledning af två lärare
vid namn Huvs och van Vicheren, hvilka, då de sågo hans framsteg, snart satte penseln
i hans hand. Han arbetade tillsammans med yrkesmålare och öfvade sig med att
porträttera hela sin omgifning. I)å lädren såg detta, beslöt han sig för att skicka honom till
Amsterdam, till den då berömde Jan Krusemans ateljé. Det var 1840. Den unge man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free