- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
265

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eugéne Laermans: Drinkaren.

efter naturen, i rödaktig färgskala och med öfverlägsen noggrannhet i fråga om
verklighetstrohet och uttryck; han ser allting, anvisar hvar och en hans plats och ger en roll
åt alla de obemärkta vittnena till lifvets gång, alla dessa möbler, som äro sina ägares
ständiga följeslagare och redan sett generationer aflösa hvarandra, alla dessa små
prvdnads-artiklar eller husgerådssaker, om hvilka man känner att hvar och en har sin historia,
motsvarande en episod i deras lif, som äro bestämda att lefva och dö midt ibland dem.
Det är först Medikamentet (1887’, sedan Det sjuka barnet (1888); det är Den sista
nattvards-gången, en gumma, som låter en präst stiga in i nästa rum och ge nattvarden åt en
döende; det är Bönen, en gammal from kvinna i röd kjol, som knäböjer med ryggen mot
fönstret och tummar radbandet, medan hennes katt spinner på en stol; det är slutligen

katolska Belgien och hlef refuserad af juryn vid utställningen i Paris 1878, på samma
gång som den grundade sin upphofsmans rykte. Det är en egendomlig utgångspunkt för
den, som sedan skulle måla alla dessa taflor, där prästen är lnifvudfiguren och spelar
tröslarens rörande roll. Han blir nu erbjuden en professur vid akademien i Weimar
och undervisar där till 1883, då han beger sig till Holland. Då han återvände därifrån
till Belgien, var hans väg utstakad. Han slår sig ned i Malines, i enslighet, fängslas där
af folkets lif, dess armod och sorger, de fattiga hemmen, där hvardagslifvets händelser
antaga en karaktär af enkel storhet. Han målar långsamt, sansadt, med andakt, alltid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free