- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
278

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Berlin tycks emellertid under århundradets första hälft ta lofven af de andra tyska
konsthärdarna i fråga om själfständiga och kraftiga talanger. Det hade redan haft Karl
Begas (1794—1854), elev af Gros i Paris, produktiv som porträttmålare; jämte en briljant
teknik ådagalägger han en solid förmåga att ge lif och uttryck. Han är far till en hel
kull af konstnärer. Där hade också funnits åtskilliga föga kända men mycket intressanta
målare, l. ex. porträttören Karl Wilhelm Wachs (1787—1845), elev af David och kamrat
till Begas hos Gros, eller de mindre kända Frantz Kriiger (1797—1857), som målade
porträtt, genretaflor och isynnerhet hästar, Edward Gärtner (1801 —1877), landskap, och
Karl Blechen (1798—1840), en lärorik ehuru ofullgången konstnär, hvilken liksom Menzel,
som han förbereder, redan har en ganska fin uppfattning af landskapet, målar utsikter

Adolph Menzel: Flöjtkonserten. (Berlin. Xationalgalleriet.)

öfver tak, fabriker o. s v. och behandlar — före Böcklin — ämnen med fauner och
nymfer, som ha blifvit tråkiga, så spridda äro de i Tyskland. Men den personlighet,
som dominerar denna grupp, liksom den dominerar hela den tyska konsten, är Menzel.

Adolph Menzel föddes i Breslau den 8 december 1815 och dog i Berlin den 9
februari 1905. Han var son till en litograf, som slog sig ned i Berlin 1830 och som han
hiträdde vid hans arbeten. Efter en kort vistelse vid akademien 1833 utbildade han sig
på egen hand och började måla 1837. Han är en af samtidens stora gestalter. Särskildt
representerar han för Tyskland det första steget i riktning af sanning och frihet. Han
är den förste store tyske realisten i den moderna tiden. Hans verk äro omfattande och
behandla alla ämnen, historiska eller aktuella, ty han har lika mycket sinne för det förflutna
som för det närvarande. Mellan 1840 och 1860 koncentrerar hans historiska verksamhet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free