- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
281

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och lidelsefull natur, medan däremot Lenbach är en lärd man, herre öfver sig själf, en
utomordentlig produkt af kultur och vilja. Lenhach studerade vid akademien i Munchen
under Piloly, som han följde till Italien 1858. Del var här han utvecklade sig. Det linns
af honom i Schackgalleriet i Munchen en Italiensk herdegosse, daterad 1860, liggande midt
i middagssolen på en hed strödd med blommor, liksom på en prerafaelilisk ta 11a, som
visar hvilka gåfvor han då redan hade som målare. Liksom Bonnat har han målat alla
sill lands berömda personligheter med sin insiktsfulla, smidiga och djärfva teknik och
- hvilket har bidragit till hans framgångar — med verklig psykologisk skarpblick. Man
har honom bland annat att tacka för porträtten af kejsar Wilhelm /, en otalig samling
Rismarck och Moltke, porträtt af Wagner, Mommsen m. 11. i Berlins Nationalgalleri.

Franz von Lenbach: Italiensk herdegosse. (Munchen, Schack galleriet.)

Den omedelbaraste och kraftfullaste exponenten för realismen inom den tyska skolan
är Max Liebermann. Han är i själfva verket den förste, som tillfört skolan rikligt med
ren luft genom att öppna alla fönster för de fläktar, som kommit från Frankrike och
Holland. Född i Berlin den 20 juli 1847 af judiska föräldrar, som gåfvo honom en förträfflig
uppfostran, ämnade han vid universitetet i Berlin sia sig på filosofiska studier, men då
hans håg för målning tog öfverhand, anbragte hans familj honom i den för sin goda
undervisning berömda ateljé, som förestods af djur-, historie- och militärmålaren Karl
Steffeck. Liebermann gjorde så snabba framsteg, att hans lärare ej drog i betänkande
att låta honom hjälpa till med att måla bisaker på hans egna dukar. Han studerade
sedan 1868 i Weimar under ledning af Pauwels och isynnerhet Verlat, belgiska målare,
som undervisade vid akademien i denna stad. Liebermann visade redan sin smak för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free