- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
312

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ur templet, Maria Magdalena, Den helige Antonii frestelse, äro uppfattade i den nu alldeles
nya orientalismens stil och med en rörelse, en färg och en uttrycksförmåga, som då
voro fullkomligt okända i Italien. Morelli grundade 1863 Sällskapet för befordrande al
sköna konsterna, som blef utgångspunkten för konstförnyelsen. Han blef professor, sedan
direktör för Kungliga akademien och museet. I Napoli rådde då en hel konstnärlig
rörelse, som ytterligare stegrades längre fram genom Fortunys vistelse där och den
beundran han väckte i sin omgifning. Där hade för öfrigt redan funnits ett antal
landskapsmålare med ganska frisinnade åsikter, hvilka frigjort sig från den gamla slentrianen
och riktat sina blickar på de franska romantikerna, t. ex. Giacinto Gigante (1805—1876),

som på långt håll påminner om
Isabey.

Del var också från Napoli som
den kosmopolitiska företeelsen
Joseph de Nittis kom. Född 1846
i Barletta (Apulien) kom han som
helt ung till Napoli, där han gick
in vid akademien efter sin fars
död och trots allt motstånd från
den äldre brodern, som var hans
förmyndare. Han utställde för
första gången vid 18 års ålder i
Societå promotrice i Napoli och
kom till Frankrike 1867. Han
gifte sig där 1869, det första året
han utställde på salongen. Han
tjusades genast af pariserlifvet
och de franska mästarna; han
reste 1876 och 1877 till London,
där han målade åtskilliga
Lon-dontaflor, t. ex. Derby; men det
var mest i Paris han vistades,
i nära beröring med den
impressionistiska kretsen. Hans vackra,
ljusmättade tafla Place du Carrotisel,
utställd 1883, inköptes af regeringen. Då ministern beklagade, att han ej på samma
gång kunde förvärfva Place des Pyramides, köpte de Nittis igen denna tafla af firman
Goupil och skänkte den till staten. Han dog i Paris den 21 augusti 1884.

Med neapolitanska skolan kan man sammanställa — ehuru hans bana gick
alldeles på sidan om den — Francesco Paolo Michetti, född i Tosco de Casauria i
Abruz-zerna den 2 oktober 1851, men som studerade helt ung för Morelli i Napoli i sällskap med
skulptörerna Gemito och Mancini. Hans första manér är helt och hållet i den preciösa
och utpetade stil, som då var på modet i Napoli. Sedan öfverger han dessa sinnrika
små taflor för att ägna sig åt vidlyftiga kompositioner, litet dekorativt hållna, käckt
utförda, med utomordentlig skicklighet och verklig förmåga af uttryck. Löftet i Roms

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free