- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
330

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lepage, som eljest icke salt några spår i den danska målarkonsten. Men under sitt
studium af honom och af gamla mästare, som han återgifvit i utmärkta kopior, bevarar han
den danske bondens stillsamma och kloka iakttagelse och återger med ädel enfald och
naturlig uppriktighet och hjärtlighet sina intryck af böndernas lif på Sjælland, stundom
äfven af sitt eget hemlik Hos ingen af de yngre konstnärerna träder den gamla danska
traditionen i dagen så som hos Ring: han är Dalsgaards och Vermehrens efterföljare och
jämlike.

Med två undantag — Constantin Hansen och Frölich hafva de danska konstnärer,
som här blifvit omtalade, utgått från en naturalistisk grundåskådning, äfven där fantasien

varit så djärf och rörlig som
hos Marstrand, Bloch och
Zahrtmann. Det är denna af
Eckersberg inledda
naturalism som bildar det fasta
underlaget under den danska
traditionen på 1800-talet, till
hvilken de öfriga
skandinaviska länderna icke äga någon
motsvarighet. Luminismens
genombrott förnyade tekniken
och lämnade större frihet
åt de skapande viljorna utan
att dock bryta det djupare
sammanhanget. En långt
mera ingripande förnyelse
ligger det i den riktning, som
sätter den dekorativa
verkningen af linjer och färger i
förening som sitt mål och
som utgör den sista
afdel-ningen i den danska
målarkonstens historia under del
gångna seklet.

Denna riktnings
föregångsmän äro bröderna Joachim och Niels Skovgaard (f. 1856 och 1858), söner af den
här ofvan omtalade P. G. Skovgaard, som själf var en nära vän till J. T.
Lund-bye. Aldrig har den danska naturalismen haft mera själfulla förkunnare än dessa båda
utmärkta konstnärer och aldrig stått närmare en stiliserande riktning. P. C. Skovgaards
hufvudsakliga verksamhet föll inom landskapsmåleriet, men han var därjämte tillfälligtvis
en fin porträtt- och genremålare och sysslade med framgång med dekorativa ideer. Det
var sålunda ett rikt arf de båda bröderna tillträdde, och isynnerhet tack vare dem löper
en åder af lifskraftig dansk tradition in i det nya århundradets danska konst.

Men traditionen hos dem är icke blott dansk. Den förenades under deras studieår
med lifsafgörande intryck från den arkaiska antikens och förrenässansens områden. På

Vilhelm Hammershöj: Interiör. (Berlin, Nationalgalleriet.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free