- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
350

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och täflade på detta område med sina främsta samtida. I förtid bruten af sjukdom, tick
Wahlbom aldrig tillfälle alt ge den stora insats i den svenska konstens utveckling, som han
själf åslundade och som hans begåfning gaf anledning att vänta.

Lyckligare gestaltade sig lifvet för Egron Lundgren. Han var en sensuellt vibrerande
och barnsligt skalkaktig natur, optimist till sin uppfattning, glädjespridare som människa
och konstnär. Efter att hafva målat i olja några år under Cogniet i Paris och därefter
i Italien, kom han till Spanien 1849 och hlef från denna tid uteslutande akvarellmålare.
I vattenfärgstekniken fann han uttryck för allt det oöfverlagda, af ögonblickets lust och
glädje bestämda, som var hans egen natur. Han tycks ha målat alla söderns soliga före-

Ter Wickenberg: Månsken. (Stockholm, Nationalmuseum.)

teelser i ett rus af lycksalighet, som om han velat sluta dem till sitt varmt klappande
hjärta. Denna älskvärda subjektivism vann lifligt erkännande i synnerhet i England, dit
konstnären på grund af personliga vänskapsförbindelser begaf sig 1851 och där han var
bosatt ända till sin hemkomst till Sverige 1867. På uppdrag af drottning Victoria reste
Lundgren 1857 till Indien efter utbrottet af det stora Sepoy-upproret och återkom
därifrån med ett hällt tusental akvareller, som gåfvo mera af indiskt exotisk karaktär än af
krigshändelserna och som föranledde att han kallades till medlem af det exklusiva »Society
of painters in watercolours».

Till de svenska romarne höra Karl Plagemann (1805—1868), som målade religiösa
och klassiskt mytologiska ämnen i en stil, närmast påverkad af de tyska nazarenerna, och
landskapsmålarna Gustaf Vilhelm Palm (1810—1890) och Josef Magnus Stäck (1812—1868),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free