- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
365

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

*)

5

formen, köttet, färgen, det animaliska hos det kärnsunda och lifsfrodiga släkte, han aldrig
tröttnar att framställa. Alt Zorn är den ende moderne svenske konstnär, hvilkens rykte
gått öfver två världsdelar, torde knappast behöfva upprepas. Han är på samma gång
världsmedborgare och svensk, en äkta dalkarl, med själ och hjärta hemma i sin
födelsebygd, äfven när han målar miljardörer i det stora dollarlandet.

Anders Zorn: Naket. (Stockholm, Thielska galleriet.)

Och vill man söka en motsättning till Zorn, så är Richard Bergh (f. 1858) den
närmaste. Som porträttör och som stämningsmålare är han den tålmodige, inträngande
analytikern. Del intima porträttet är det område, där han trängt djupast och gifvit sitt
allra bästa. Intelligent och målmedveten har han följt tidens rörelser både inom
valörmåleriet och stilsökandet (Mot aftonen, 1886, Erinran från Visby, 1893, Riddaren och
jungfrun, 1897), har äfven sökt och funnit koncentreradt uttryck för en fördjupad och
besjälad naturstämning (Nordisk sommarkväll, 1901, De gamla på stranden, 1903).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0411.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free