- Project Runeberg -  Målarkonsten i nittonde århundradet /
367

(1913) [MARC] Author: Léonce Bénédite Translator: Ernst Lundquist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men olika lynnen föra lill olika framställningssätt. Karl Nordström (f. 1855) skildrar
den svenska västkustens stenbundna natur kraftigt, kärft, ibland stramt och afvisande, andra
gånger med högstämdl patos. Han har toner älven för vek lyrik — i stämningar öfver
Varbergs fäste, omstråladt af solnedgången eller öfver hafvel i soligt lugn eller öfver
Slock-holms natur i snö eller i frodig grönska. Men storstadens utkanter med de trista
hyreskasernerna mellan bergsknallar och alskrädesupplag ligga under en karg och kall himmel.
Mest koncentreradt ger Nordström stämning och naturkaraktär i sina märgfulla
kolteckningar med plastisk och storstilad modellering af naturformerna. Till sin senare stil
har han arbetat sig fram genom luft- och terrängstudium i Paris på 1880-talet, där im-

Karl Nordström: I ödebergen.

pressionisterna öppnade hans ögon för ljus och färg, och sedan genom studier hemma af
nordens dagrar i sol och ej minst i skymning.

Nils Kreuger (f. 1858 målade under sin franska studietid hästar med lass på dammiga
landsvägar eller på gator i regnfylld luft och i gasbelysning. Han målade sedan hemma
i Sverige vinterskymning och sommarnatt, målade Ölands vidder eller stranden vid
Varberg, öfvergick från mindre dukar och små pannåer i ett slags teckningsmaner med
svarta utritade konturer och färgytorna brutna af svarta prickar eller streck till stora
dekorativa dukar och elt maleriskt behandlingssätt i fläckar. Han målar gärna hästar
eller kor i det fria, på strandvidden eller ute i vattnet, med stor horisont och i en
behaglig, lyriskt stämd harmoni af mjuka, mustiga färger.

Djurlifvet i skog och mark fick sin öfverlägsne skildrare i Bruno Liljefors (f. 18(10).
Han tog intryck af franskt luftstudium och af japanska tecknares sätt att återgifva djurens
49. — Målarkonsten. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:01:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blmalar/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free