Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den internationella samfärdselns mäktiga uppsving,
den intensiva folkblandningen runt omkring
Medelhavet och särskilt den orientaliska invasionen,
den romerska regeringens tolerans mot främmande
religioner, den romerska statsreligionens bankrutt
o. s. v. och mot bakgrunden av alla dessa faktorer
har jag så framhävt den förtvivlade livsstämning,
den längtan efter frälsning, helbregdagörelse och
en bättre tillvaro efter döden, som behärskade den
dåtida av allsköns olyckor skräckslagna
mänskligheten. Allt detta rubricerar nu prof. Söderblom
som tillfälligheter, och beskyller undertecknad för
en ”otrolig naivitet”, därför att jag i min
framställning ej tagit tillbörlig hänsyn till det icke-tillfälliga
momentet: Jesu personlighet. Det må förlåtas mig,
att jag ej här på några rader kan upprepa den
framställning av Kristusproblemet, som upptar
över 150 sidor av min bok, och jag har så mycket
mindre skäl att dröja vid denna sida av saken, som
prof. Söderbloms egna yttranden härvidlag
inskränka sig till de gamla utnötta och vetenskapligt
intetsägande fraserna om ”det utomordentliga
intryck Jesus gjort”, ”hans enastående ställning i
religionens historia” o. s. v.
Däremot kan jag ej underlåta att i detta
sammanhang fästa uppmärksamheten på det bidrag,
som professor Söderblom i det ovan anförda
stycket lämnar till guds psykologi. I den gamla
katekesen, säger han, stod det att gud vet ”icke blott
vad som hänt, händer och skall hända, utan även
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>