Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sig i tanken sammanbinda
Guds son med korset, så att
korset upphör att vara dem
anstötligt. Målet, som de
böra uppnå, är att i åsynen
av Jesu död utropa: denne
var Guds son. Därför följer
ock på lärjungarnas
bekännelse: ”Du är Kristus” strax
Jesu undervisning om att
Messias måste lida och dö.
Från denna punkt är hela
berättelsen så beskaffad, att
den genom förutsägelser av
Jesus och skriftprofetior
förbereder läsaren på Jesu död
och betager denna dess
skräck. Slutligen följer på
döden uppståndelsen, som
förvandlar förargelsen i
triumf.
Markus, som omnämnes i
Nya Testamentet och som
Papias hörde presbytern
Johannes omtala.
Här har nu läsaren ett typiskt uttryck för den
brytning mellan vetenskaplig forskning och
apolo-getisk advokatyr, som är så karaktäristisk även för
de bättre bland nyteologerna. Sid. 64 utvecklar
Wernle, att hela Markus evangeliet är skrivet i syfte
att bevisa vissa trossatser, i främsta rummet att
Jesus är Messias, Guds son; sid. 73 få vi emellertid
veta, att just Markus framställningens egenskap att
i allmänhet vara tendensfri är en borgen för att
författaren är ett rent språkrör för en god tradition.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>