- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
43

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Treenighetsläran och Skriften

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

stället om de tre vittnena i himmelen. Ur denna britiska
codex hafva vi intagit hvad som sades fela i vår, på det
man icke skulle få något skäl att förtala oss, ehuru jag
misstänker, att äfven denna codex blifvit tuktad till
enlighet med latinarnas.» –
Vi hafva nu gifvit läsaren en öfverblick af de
historiska intyg, som blifvit åberopade för och emot de
omtvistade orden. Till dessa yttre intyg kommer ett af
inre art. Den johanneiska skriftens tankegång och
sammanhang fordra nämligen det falska ställets aflägsnande.
Anförandet af de tre vittnena ancien, vattnet och blodet är
genom de förutgående verserna klart och tydligt motiveradt.
Icke så de tre vittnena fadern, sonen och den helige ande.
Denna trehet framträder alldeles oförberedd och fördunklar
äfven meningen i den efterföljande 9:de versen, där det
särskildt talas om »Guds vittnesbörd».[1]

Den utförlighet, hvarmed vi, i förhållande till denna
afhandlings plan i öfrigt, hafva behandlat frågan om 1
Joh. 5 : 7-8, har två anledningar: vi hafva velat öfvertyga
läsaren, att vetenskapens förkastelsedom öfver detta stöd för
treenighetsläran är oemotsäglig; och vi hafva velat ådagalägga,
huru oförsvarligt de män handlat, hvilka känt sanna förhållandet
men dolt, ja förnekat det inför församlingen.[2]


[1] Se härom »Kritisch-exegetischer Kommentar über das
Neue Testament von D:r H. A. W. Meyer, Göttingen 1855».
Meyer påpekar äfven det ojohanneiska i själfva diktionen;
Johannes sammanställer väl Gud och ordet, eller fadern och sonen,
men aldrig fadern och ordet. Huru själfva tanken genom
inflickningen blifvit fördunklad, därom handlar Bunsen utförligt
i företalet till sitt »Bibelverk.»
[2] Tyvärr är detta ej det enda våld på nya testamentets
text, hvartill lutherska teologer låtit förleda sig. Katolska
kyrkan, som tillåtit sig så mycket i den vägen, har dock
ingenting att uppvisa jämförligt med det plumpa godtycke, som
föröfvats i de af Hutter ombesörjda upplagorna af nya
testamentet (Nürnberg 1599 och 1604), i hvilka bräddanmärkningar,
tillsatser ur den latinska Vulgata och af Hutter själf fabricerade
luthersk-ortodoxa kraftsentenser blifvit instuckna i texten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free