- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
48

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Treenighetsläran och Skriften. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ifvern, hvarmed detta skett, har så tillintetgjort all
besinning, att de »bevis», som därmed åstadkommits, helst
borde förtigas i detta arbete, som är skrifvet i allvarligt
uppsåt och med en djup känsla af aktning för den fromhet,
som finnes å motsatta sidan. Men enär tystnaden kunde
missförstås, måste vi här meddela dessa »bevis».
Gud förkunnar sig för Moses såsom Abrahams Gud, Isaks
Gud och Jakobs Gud (Exod. 3: 6). Förklaringen af detta
uttryck skulle icke ligga däruti, att israeliterna endast
räknade tre partriarker under sitt fria nomadlif i Palestina,
och att flere eller färre således icke vore att anföra, när
det skulle läggas det förtryckta folket på hjärtat, att
Jahveh genom alla släktied varit deras fria fäders Gud;
utan skulle Jahveh med dessa ord, »Abrahams Gud, Isaks

före nicaenska mötet i kristna kyrkan härskande åsikterna
denna fråga kunna i korthet kännetecknas på följande sätt.
De söndra sig i tvenne liufvudgrupper: den monarkianska och
den logistiska. Monarkianerna (med undantag af den förut
omtalade Noetus och andra så kallade patripassianer) lärde,
att Jesus var en människa såsom alla andra människor, men
ansågo honom af Gud utkorad till den högste af alla profeteÉ,
till grundläggare af ett Gudsrike på jorden och för detta ända-
mål specifikt besjälad och ledd af den gudomliga visheten.
Den helige anden var för dem en Guds verksamhet i männi-
skan. Logisterna, hivilka - såvidt de indrogo den helige an-
den i sina spekulationer och personifierade honom - tillika
voro ett slags trinitarier, hade alla det gemensamt, att de be-
traktade sonen såsom Hodc/-o1(/n(o.1 fadern. Vi hafva redan
med Origenes’ egna ord anfört hans tanke därom. En annan
logist och trinitarie, Tertullianus, uttalar, på samma gång han
skarpt betonar sonens enhet med fadern, att sonen är ett
tiden upps(anclet skapadt väsen. Han söger t. ex. i sin skrift
mot Hermogenes: »Därför att Gud alltid har varit Gud, har
lina dock icke alltid varit fader och domare. Det har funnits
en tid, då bvarken synderna eller sonen voro: sonen, som allena
gör Gud till fader; synderna, som allena göra Gud till domare.»
Läran, att sonen år underordnad fadern, ett lägre väsen äa
han, var i kristendomens två första sekler den förhärskande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free