- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
56

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ifrån att vara Jahvehs oomtvistade besittning, vardt till
en tummelplats för striden mellan honom, den goda
principen, och en ond princip; mellan ett himmelskt rike
mcd dess änglaskaror och ett himmelen motsatt, af

(2 Krön. 36: 23 framställer Cyrus såsom Jahveh-dyrkare). Ända
till omkring år 330 lefde israeliterna under persiska satraper,
och långt in i grekiska tiden voro flere af de förnämsta
rabbinerna och skolstiftarna babyloniska judar. Hufvudsakligen
genom dem fortgick utvecklingen af t. ex. änglaläran
fullkomligt efter persiskt mönster. (I förbigående må anföras, att pa-
radis, purim, Asmodi äro persiska ord.)

Förnekelsen af en fruktbar beröring mellan zoroasterläran
och judendomen har sålunda alla skäl emot sig, och hon utgår
ej heller från skäl, utan från en sinnesstämning, hvilken är lika
förklarlig som ursäktlig hos dem, som en gång för alla antagit,
att tron på gudomlig uppenbarelse skulle upphäfvas, om de
religiösa idéernas utveckling ställdes inom den historiska
kausaliteten. Annorlunda förhåller sig mcd dem, som äfven i historien
skönja Gud. De kunna fasthålla tron på gudomlig uppenba-
relse utan att stänga ögonen för det faktum, om hvilket
filosofiens, religionens, hela kulturens häfder bära vittnesbörd, att
det gifves en världsekonomi, i enlighet med hvilken folken af
hvarandra mottaga idéer för att, sammansmältande dem med
sin förra idéegendom, på själfständigt sätt bearbeta dem till
något högre och då åter föryttra dem. Idéen utgår som
ungmö ur föräldrahemmet, föres till en främlings hus och
förmäles med en älskling för att alstra nya idéer: den lag,
genom hvilken släktenas kedja bildas, råder äfven här.

Likasom den persiska kulturens och religionens infly-
tande på israeliterna efterträddes af den helleniska bildningens
och filosofiens inverkan på detta mottagliga folk, så hade detta
inflytande sina föregångare i den assyrisk-babyloniska och den
egyptiska kulturen, hvilkas beröring med israeliternas andelif
efterlämnat många och påtagliga minnen i gamla testamentets
skrifter. Vi öfverlåta åt enhvar att intaga den ståndpunkt
han behagar i frågan, huruvida de heliga sägnerna om
världens skapelse, Adams syndafall, världsfloden och arken,
tornbyggnaden i Babel ocht språkförbistringen, hvilka de
assyriologiska forskningarna ådagalagt vara gemensamma för
assyrier, babylonier och israeliter huruvida dessa sägner äro ett
för dem alla samfäldt arf ifrån de tider, då dessa trenne
semitiska nationer ännu voro ett enda folk och hebréernas fäder
ännu bodde i »Kaldéernas Ur», eller om de blifvit af hebréerna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free